axrhstou.blogspot.gr

axrhstou.blogspot.gr

axrhstou.blogspot.gr

axrhstou.blogspot.gr

Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017

Προετοιμασία για το Πάσχα.

Προετοιμασία για το Πάσχα
Συντάκτης  




ΠΗΓΗ : 
euxh.gr
Σήμερα θα ασχοληθούμε και θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε ( όσο βέβαια είναι δυνατόν να χωρέσει ένα τέτοιο εγχείρημα, σε ένα άρθρο περιορισμένης έκτασης) για την Αγία Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Στη καθομιλουμένη ο πολύ κόσμος την ονομάζει απλά Σαρακοστή και αποτελεί για τον κάθε πιστό, την  αρχαιότερη, αυστηρότερη περίοδο νηστείας, ασκητικής και εγκράτειας της Εκκλησίας.
Στο ερώτημα γιατί τόσες ημέρες, ζωντανή απάντηση και παράδειγμα, αποτελεί  ο ίδιος ο Χριστός μας, ο οποίος μετά την βάπτισή του στον Ιορδάνη ποταμό και πριν την έναρξη της δημόσιας δράσης του, αποσύρθηκε στην έρημο όπου νήστευε 40 ολόκληρες μέρες και νύκτες (Ματθ. 4,1-4,2).
Το όνομα "Σαρακοστή" λοιπόν, είναι πασιφανές ότι αντλείται, για τις σαράντα ημέρες νηστείας-προετοιμασίας των πιστών για να εισαχθούν και να βιώσουν τα πάθη και την Ανάσταση του Σωτήρος Χριστού κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα. Αρχίζει από την Καθαρά Δευτέρα και ολοκληρώνεται μέχρι την Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου. Στις ημέρες της Μεγάλης Σαρακοστής από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή κάθε εβδομάδας  τηρείται αυστηρή νηστείας  ξεροφαγία , δηλαδή σε φυτικές τροφές χωρίς έλαιο.  Εξαίρεση  γίνεται μόνο στη γιορτή των Αγίων Τεσσαράκοντα μαρτύρων όπου καταλύεται το λάδι καθώς και στην εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου όπου καταλύεται το ψάρι, όποια μέρα και να γιορτασθεί. Μόνο κατά τα Σάββατα και τις  Κυριακές, της περιόδου αυτής έχουμε  κατάλυση οίνου και ελαίου.
Εκτός από τις διατροφικές συνήθεις και το τυπικό της Εκκλησίας μας, διαφοροποιείται αισθητά, σε σχέση με τις επόμενες ημέρες του χρόνου. Οι Ακολουθίες είναι περισσότερες, πυκνότερες και μεγαλύτερες σε διάρκεια, από ότι συνήθως. Το βιβλικό στοιχείο και τα αναγνώσματα επίσης πλεονάζουν. Το θέμα της μετάνοιας, του πένθους, της κάθαρσης και επιστροφής κυριαρχεί.  Το ψάλσιμο όταν γίνεται είναι πιο κατανυκτικό, όπως και γενικότερα οι ακολουθίες αυτής της περιόδου. Ακόμη και τα άμφια των κληρικών και της αγίας τραπέζης, από άσπρα γίνονται πορφυρά (αυτό είναι το ορθόδοξο χρώμα κανονικά, αλλά συνήθως στις Ενορίες και στους ιερείς έχει επικρατήσει να φορούν μωβ).
Αναλυτικότερα: Οι Εσπερινοί την Κυριακή λέγονται «Κατανυκτικοί» διότι ψέλνονται κατανυκτικά τροπάρια από το Τριώδιο και μετά την είσοδο, έχουμε την μετάβαση της αλλαγής από το χαρούμενο της Ανάστασης της Κυριακής στο πένθιμο χαρακτήρα. Χαρακτηριστικός είναι ο Εσπερινός της Κυριακής της Τυρινής, που ουσιαστικά εισερχόμαστε στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή, γνωστότερος ως Εσπερινός της Συγνώμης, όπου ο Επίσκοπος, οι Ιερείς και οι πιστοί, συγχωρούνται μεταξύ τους, για να ξεκινήσουν με συγχωρητικότητα και ενότητα αυτή την ευλογημένη περίοδο.  Σε πολλές Μητροπόλεις, γίνονται σχετικές ομιλίες από τον Επίσκοπο ή τους ορισθέντες Ιερείς, αναπτύσσοντας σχετικά με την περίοδο θέματα.
Το Μεσονυκτικό, ο Όρθρος, οι Ώρες όπως πάντα στις ακολουθίες του νυχθημέρου, αλλά με άλλη διάταξη και περισσότερα καθίσματα του ψαλτηρίου, καθώς ενώ τον υπόλοιπο χρόνο το ψαλτήρι διαβάζεται 1 φορά τμηματικά, στη Μ. Σαρακοστή ανακεφαλαιώνεται 2 φόρες (δυστυχώς στις περισσότερες Ενορίες αυτά σήμερα τα καταλιμπάνουν).
Τα Μεγάλα Απόδειπνα, είναι οι καθημερινές Εσπερινές Ακολουθίες από Δευτέρα ως Πέμπτη, περιέχει Ψαλμούς που διαβάζονται,  ωραιότατα και ποικίλα μικρά τροπάρια που ψάλλονται αντιφωνικά και ευχές που αναγινώσκονται από τον Ιερέα. Είναι μία ωραιότατη Ακολουθία που περιέχει και το γνωστότατο τροπάριο: «Κύριε τῶν Δυνάμεων, μεθ᾿ ἡμῶν γενοῦ, ἄλλον γὰρ ἐκτός Σου βοηθὸν ἐν θλίψεσιν οὐκ ἔχομεν. Κύριε τῶν Δυνάμεων, ἐλέησον ἡμᾶς.». Προ του τέλους αναγινώσκεται η ευχή του Αγίου Έφραίμ «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μή μοι δῶς. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα, καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητὸς εἶ, εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν».» η οποία δεσπόζει καθ’ όλη την διάρκεια της Σαρακοστής σε πολλές ακολουθίες.
Την πρώτη εβδομάδα των Νηστειών τμηματικά και την Τετάρτη το απόγευμα, μεταξύ Δ' και Ε' Κυριακής των Νηστειών ολόκληρος, ψάλλεται η ακολουθία του «Μεγάλου Κανόνος» του Αγίου Ανδρέου Κρήτης, μαζί με το Απόδειπνο Το περιεχόμενο του είναι γεμάτο βιβλικά πρόσωπα και τις πράξεις τους και ο πιστός καλείται να μιμηθεί τις καλές και να αποφύγει και να αρνηθεί τις κακές. Ολόκληρο το πένθιμο και κατανυκτικό περιεχόμενο του ψυχοφέλιμου αυτού κειμένου, συνοψίζεται στο Κοντάκιο: «Ψυχή μου, ψυχή μου, ἀνάστα, τί καθεύδεις; τὸ τέλος ἐγγίζει καὶ μέλλεις θορυβεῖσθαι· ἀνάνηψον οὖν, ἵνα φείσηταί σου Χριστὸς ὁ Θεός, ὁ πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν».
Στις καθημερινές ημέρες της Μεγάλης Σαρακοστής δεν πραγματοποιούνται όπως τον άλλο χρόνο Θ. Λειτουργίες, επειδή οι μέρες θεωρούνται άμνημες (μη εορτάσιμες) .  Τις Τετάρτες όμως και τις Παρασκευές, τελείται η  Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία η οποία είναι συνυφασμένη και συνδεδεμένη με την Ακολουθία του Εσπερινού. Κατά την τέλεση της προηγιασμένης δεν έχουμε εκ νέου προσκομιδή, μνημόνευση ονομάτων και επίκληση του Αγίου Πνεύματος, αφού ο Άγιος Άρτος, είναι ήδη  καθαγιασμένος από την Λειτουργία  της  Κυριακής. Έχει δηλαδή εμποτιστεί στο Άγιο Αίμα του Κυρίου μας, φυλάσσεται στο Άγιο Αρτοφόριο της Αγίας Τραπέζης και προσφέρεται για Κοινωνία την ημέρα που τελείται η Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία.
Τις Παρασκευές το βράδυ έχουμε τους Χαιρετισμούς της Παναγίας μας.  Στις 4 πρώτες εβδομάδες, κάθε Παρασκευή βράδυ, στο μέσο του Μικρού Αποδείπνου, ψάλλονται τμηματικά, κάθε φορά και μια «Στάση» από τον Ακάθιστο Ύμνο, μαζί με τον «Κανόνα» του (τα Τροπάρια των Χαιρετισμών), που περιέχει οκτώ ωδές και αρχίζει με το Τροπάριο: «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου, καὶ πληρωθήσεται » πνεύματος...». Ολόκληρος ο Ακάθιστος Ύμνος ψάλλεται στον Όρθρο του Σαββάτου της Ε' Κυριακής των Νηστειών, αλλά για ευκολία των πιστών τον ψάλλουμε το βράδυ (την 5η Παρασκευή της Τεσσαρακοστής). Η Ακολουθία των Χαιρετισμών, συνδέθηκε με τη Μεγάλη Σαρακοστή, αν και  δεν διαβάζεται καθημερινά εκτός Σαββάτου, όπως τις άλλες μέρες του χρόνου, αλλά κυρίως γιατί η Θεομητορική εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, είναι η μόνη που δεν έχει προεόρτια και μεθέορτα, εξ΄ αιτίας του χαρακτήρα της Σαρακοστής. Αυτή την έλλειψη λοιπόν, έρχεται να καλύψει η Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου.
Τα Σάββατα της Σαρακοστής είναι αφιερωμένα στους κεκοιμημένους, τελείται δε η Θ. Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Η προσευχή μας για τους κοιμηθέντες δεν είναι θρήνος και αυτό φαίνεται ιδιαίτερα στα Σάββατα γενικά και ειδικότερα στα Σάββατα της Μ. Σαρακοστής. Το φως που εκπέμπει το Σάββατο του Λαζάρου και η χαρμόσυνος ειρήνη του Μεγάλου Σαββάτου δίνουν το νόημα στο θάνατο του χριστιανού και στις προσευχές μας για τους κοιμηθέντες.
Τις Κυριακές της Μεγάλης Σαρακοστής, τελείται η Θ. Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου και περιέχουν μνήμες γεγονότων και προσώπων  με ιδιαίτερη  πνευματική βαρύτητα : α) Η πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής λέγεται και Κυριακή της Ορθοδοξίας, επειδή αυτή την ημέρα εορτάζουμε την αναστύλωση των Αγίων Εικόνων αλλά και την ορθή τους τιμή και όχι λατρεία (λατρεία μόνο για τον Θεό)  των προσώπων που εικονίζονται. β) Στη Β΄ Κυριακή των Νηστειών εορτάζεται η μνήμη του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης και είναι συνέχεια της «Κυριακής της Ορθοδοξίας», διότι η νίκη του θείου Γρηγορίου κατά των αιρετικών δοξασιών των δυτικών, θεωρήθηκε ως νίκη ανάλογη με τη νίκη κατά των εικονομάχων. γ) Την Κυριακή αυτή που βρίσκεται στο μέσο της Σαρακοστής της Σταυροπροσκυνήσεως, η Εκκλησία μας προβάλλει την προσκύνηση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού. Επειδή η σωματική αδυναμία από τον αγώνα της νηστείας μας περικυκλώνει και η δυσκολία αυξάνει, η Αγία Εκκλησία μας προβάλλει στο μέσο του δρόμου της νηστείας σαν βοήθεια μας τον Πανάγιο Σταυρό, τη χαρά του κόσμου, των πιστών τη δύναμη, των αμαρτωλών την ελπίδα. δ) Την τέταρτη Κυριακή των Νηστειών, εορτάζεται η μνήμη του Αγίου Ιωάννου, συγγραφέα του βιβλίου της «Κλίμακος», έργο με τριάκοντα λόγους, των οποίων ο καθένας αναφέρεται σε μία αρετή, από τις ευκολότερες προς τις δυσκολότερες, αναβιβάζοντας τον άνθρωπο με σκαλοπάτια πνευματικά σε ουράνιο ύψος. Γι' αυτό το λόγο και το σύγγραμμα ονομάστηκε «Κλίμαξ των αρετών».  Τέλος, την Κυριακή της πέμπτης εβδομάδας των Νηστειών, τιμάται η Οσία Μαρία η Αιγύπτια, προς διέγερση των ράθυμων και αμαρτωλών σε μετάνοια.  Η Οσία Μαρία, είναι ζωντανό παραδείγματα της δυνάμεως της μετανοίας. Μπορούμε να γίνουμε, με τη δύναμη της χάρης του Θεού κατάλευκοι ως Άγγελοι, αρκεί να μετανοήσουμε, όπως η Όσία Μαρία.
Αυτά λοιπόν αγαπητοί μου αναγνώστες, για τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που ήδη διάγουμε τις πρώτες ημέρες της. Ας την εκμεταλλευτούμε πνευματικά, ας την ζήσουμε στη πληρότητα της αγόγγυστα, με την εγκράτεια, τις συχνές ακολουθίες και την ουσιαστική μας μετάνοια και να είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε βάλει τις βάσεις και τις προϋποθέσεις, για τον φωτισμό και την θέωση, για την σωτηρία μας δηλαδή με την κοινωνία μας με τον Σωτήρα Χριστό.  

Ήρθε η ώρα! Ξεκίνα τον αγώνα!

Ήρθε η ώρα! Ξεκίνα τον αγώνα!

Συντάκτης    

πηγή: euxh.gr

Καθαρά Δευτέρα, η 1η μέρα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Η Εκκλησία μας από το ξεκίνημα της ημέρας, διαβάζει τα κατανυκτικά ¨γράμματά¨ της, στις μεγαλύτερες σε διάρκεια πλέον Ακολουθίες. Πέρασαν πολλοί να ανάψουν κερί, λίγοι όμως ανταποκρίθηκαν στον ήχο της καμπάνας της Εκκλησίας από την αρχή και να παραμείνουν στην Ακολουθία ως το τέλος.
Η μέρα προχωρά, οι πλατείες και οι λόφοι γεμίζουν από κόσμο μέχρι και αργά το απόγευμα. Οι δήμοι, οι σύλλογοι, οι εθελοντές, ακόμη και τα εκκλησιαστικά συμβούλια των Ιερών Ναών σε πολλές περιοχές, διοργανώνουν και εορτάζουν τα "παραδοσιακά" κούλουμα. Τα νηστίσιμα εδέσματα, λαγάνες, τουρσί, ελιές, θαλασσινά κ.α. έχουν την τιμητική τους. Μικροί και μεγάλοι επιδίδονται στο πέταγμα του χαρταετού αλλά και στο γλέντι με παραδοσιακούς χορούς. Το κρασί ρέει επίσης άφθονο (χωρίς βέβαια κανονικά η μέρα να καταλύει οίνο και έλαιο), αλλά το σίγουρο είναι ότι όλοι, όσο μακριά και αν είναι από την Εκκλησία, όσο και επιφανειακά να ξεκίνησαν έστω και εθιμικά την πορεία της Μ. Σαρακοστής, κατάλαβαν ότι κάτι διαφορετικό ξεκίνησε, κάτι που διαφοροποιεί την ημέρα από τις προηγούμενες μέρες, κάτι που μοιάζει με τις επόμενες μέχρι το Πάσχα.
Ο Εσπερινός (αν και πολλές Ενορίες τον τελούν πρωί) και το Μ. Απόδειπνο ξεκίνησε, επίσης λίγο κόσμος προσήλθε, ελάχιστος από όλους αυτούς που συμμετείχαν στα κούλουμα προηγουμένως. Η Καθαρά Δευτέρα πέρασε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, ξημέρωσε Τρίτη...δεν την λένε πλέον Καθαρή...κάποιοι την ειρωνεύονται χιουμοριστικά μάλιστα ως "βρώμικη" Τρίτη!   Γιατί; Τι διαφέρει η Καθαρά Δευτέρα από την Τρίτη εκτός ότι δεν είναι πλέον αργία; Τα ίδια ακριβώς δεν ισχύουν σε νηστεία και Ακολουθίες; Γιατί τότε ξανακυλήσαμε στην καθημερινή αρτύσιμη διατροφή και περιμένουμε να νηστεύουμε πάλι οι περισσότεροι την Μ. Εβδομάδα; Γιατί να περιμένω να έρθουν μόνο οι Χαιρετισμοί της Παναγίας για να προσέλθω πάλι στο Ναό; Οι άλλες ημέρες και οι υπόλοιπες Ακολουθίες για ποιον τελούνται; Για άλλους; Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι άλλο πράγμα να νηστεύω όσο μπορώ με την άδεια και την ευλογία του πνευματικού που οικονόμησε τα πράγματα και άλλο να αυξομειώνω τις νηστείες της Εκκλησίας κατά το δοκούν, γιατί δεν με βολεύουν και απλά έχω πραγματική εξάρτηση και δεν μπορώ να φανώ πραγματικά δυνατός και ελεύθερος! Κάτι ανάλογο ισχύει περίπου και για τις Ιερές Ακολουθίες λίγο πολύ.
Κλείνοντας, αν κάποιοι νηστεύουν και εκκλησιάζονται ας μην έχουν την εγωιστική έπαρση ότι τα καταφέρνουν. Αυτό λέγεται κενοδοξία. Όσοι επιλέγουν να μη νηστεύουν και να μην εκκλησιάζονται (κατ' επιλογή και όχι να τους εμποδίζει κάποιος ιδιαίτερος λόγος π.χ. ασθένεια κτλ) , ας έχουν τουλάχιστον την  αίσθηση του ελλείμματος και όχι να το "κάνουν Θεολογία" ότι δεν πειράζει ή ότι είναι ξεπερασμένη η εγκράτεια κτλ.
Η διάρκεια πάντως σε όλα τα πράγματα και τους τομείς είναι το ζητούμενο, πόσο μάλλον στα πνευματικά. Άρα επαναλαμβάνοντας και διατυπώνοντας πάλι τον τίτλο του άρθρου μας : Αφού τον ξεκινήσαμε (τον αγώνα για εγκράτεια στη Μ. Τεσσαρακοστή), γιατί δεν τον συνεχίζουμε (και τις επόμενες μέρες μετά την Καθαρά Δευτέρα) και κυρίως γιατί δεν τον ολοκληρώνουμε (φτάνοντας ως το Πάσχα) ; Ο κάθε ένας να διατυπώσει τα ερωτήματα στον εαυτό του.... !

Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2017

Προσκυνηματική Ἐκδρομή στα Καλάβρυτα, ἀπό τήν Ἐνορία τοῦ Ἱ. Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικῶν Γλυφάδας.

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ, ΒΟΥΛΑΣ, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ & ΒΑΡΗΣ
________
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΓΛΥΦΑΔΑΣ

Ροντήρη & Ἀρτεμισίου, ΤΚ. 16675, Γλυφάδα.
Τηλ: 210 9680397 , fax: 210-9681578

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ    ΕΚΔΡΟΜΗ   ΜΑΡΤΙΟΥ

      Ὁ Ἱερός Ναός μας διοργανώνει Ἡμερίσια Προσκυνηματική Ἐκδρομή τήν Δευτέραν 27ην Μαρτίου 2017 μέ προορισμόν τίς  Ἱερές Μονές Μ. Σπηλαίου καί Ἀγίας Λαύρας, ἐνώ θά ταξιδέψουμε πρός Καλάβρυτα μέσω Διακοπτού, μέ τόν Ὀδοντωτόν.
     Θά ἀναχωρήσουμε στίς 7:30 π.μ. καί θά ἐπιστρέψουμε σύν Θεῷ, περίπου στίς 8.00 τό βράδυ.
   Τιμή Εἰσιτηρίου ἀνά συμμετέχοντα 30 εὐρώ.

  Δηλώσεις συμμετοχῆς μέχρι τήν Κυριακή 26ην Μαρτίου στόν κ. Ἰωάννην Παπαναστασίου (Τηλ: 210 9680397).


                                                     Ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ

Ομιλία για την μάστιγα των Ναρκωτικών, στην Νεανική Σύναξη του Ι. Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικών Γλυφάδας.



Την 1η φετινή Τετάρτη της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, 1 Μαρτίου 2017 και μετά τις Ακολουθίες  του Εσπερινού και της Προηγιασμένης Θ. Λειτουργίας και του Μ. Αποδείπνου στις 7.00 μ.μ., στις 8.30 μ.μ. στο νέο Αρχονταρίκι θα γίνει η  Σύναξη για νέους 18-45 ετών.
Σε αυτή τη σύναξη θα μας απασχολήσει το πάντα επίκαιρο θέμα  των Ναρκωτικών, με προσκεκλημένη ομιλήτρια μία πρώην χρήστη τους. Σε μια εξομολογητική διάθεση από την προσκεκλημένη, θα ενημερωθούμε για το πως μπορεί κανείς εύκολα να μπλέξει στα ναρκωτικά. Σε τι είδους χωρίζονται τα ναρκωτικά και ποιες είναι οι άμεσες και έμμεσες συνέπειες στους χρήστες τους. Ποιες είναι οι μέθοδοι των κυκλωμάτων για να προσελκύσουν νέα θύματα. Ποιες είναι οι ενδείξεις που φανερώνουν και μπορεί να αντιληφθεί κάποιος, έναν χρήστη των ναρκωτικών. Ποιοι μέθοδοι απεξαρτήσεων υπάρχουν και πόσο αποτελεσματικές είναι κ.α.
Σε αυτή την Σύναξη κατ' εξαίρεση μπορούν να την παρακολουθήσουν και όσοι επιθυμούν ενώ βρίσκονται σε μεγαλύτερη ηλικία.


                                                  Εκ του Ιερού Ναού

Η ΝΕΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΧΗΣ ΜΟΛΙΣ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΤΗΣ ΤΑΞΙΔΙ! ΚΑΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ!




Καλησπέρα σας ! με την ευχή του Κυρίου μας.
Η ευχή ξεκινάει με νέους συνεργάτες, νέα θεματολογία και δυνατότητες και φυσικά όλα αυτά σε νεό σύγχρονο σχεδιασμό.

Η νέα Ευχή είναι εδώ!
ΚΛΙΚ - - > http://www.euxh.gr


ΟΙ ΝΕΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΕΔΩ - - > ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ

Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2017

Μήνυμα για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή 2017




Ο Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός (της Συγνώμης) στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, Ε. Β. Β. & Β.



Την Κυριακή της Τυρινής, 26 Φεβρουαρίου και ώρα 6:30 μ.μ., στον Ιερό Καθεδρικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης Γλυφάδας, τελέσθηκε ο Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός (Εσπερινός της Συγγνώμης), χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γλυφάδας κ. Παύλου και με την παρουσία όλων των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως και πλήθους κόσμου.

Ομιλητής του A’ Κατανυκτικού Εσπερινού ήταν ο ίδιος ο Μητροπολίτης κ. Παύλος, ο οποίος αναφέρθηκε στην αρετή της νηστείας και την ευεργετική της ωφέλεια στη ζωή των πιστών, μέσα από αναφορές της Αγίας Γραφής και της Ιεράς Πατερικής παραδόσεως και Γραμματείας. 

Ο Σεβασμιώτατος υπογράμμισε 10 σημεία στα οποία πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα για να αποφύγουμε τον κίνδυνο της παρεκτροπής, από την εσφαλμένη και όχι σωστή χρήση της νηστείας. Τέλος, ο Σεβασμιώτατος έκλεισε την ομιλία του με ευχές προς όλους, για μια πνευματική και καρποφόρα Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Μετά το τέλος του Εσπερινού, ο Επίσκοπος, οι Κληρικοί και οι λαϊκοί αντάλλαξαν τον ασπασμό αγάπης και της συγχωρήσεως.



Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως 

Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017

Κήρυγμα της Κυριακή της Τυρινής



Βαρύτητα έχει πιο πολύ η πνευματική νηστεία,
η αποφυγή της διαπράξεως της ἁμαρτίας.


0ι άγιες αρετές του Χριστού, οι καρποί του Αγίου Πνεύματος:
 η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η ανεκτικότητα, η καλοσύνη,
 η αγαθότητα, η πίστη, η καλοσύνη, η πραότητα, η εγκράτεια. 

Η Εκκλησία μάς προσκαλεί
                                    να εισέλθουμε
στην περίοδο
        της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Και με την ευαγγελική περικοπή
μάς προσκαλεί με αυτή
να εγκολπωθούμε
το πνεύμα της αληθινής νηστείας,
να επιδιώξουμε όλες εκείνες
τις αρετές και να ακολουθήσουμε
                  την ανοδική μας πορεία.
Αυτή η περικοπή μάς θυμίζει
                   του Αδάμ την ανταρσία,
την παράβαση
                        της εντολής του Θεού
που στο βάθος της
                      ήταν εντολή νηστείας.
Δείχνει
     πόσο ο άνθρωπος περιφρόνησε
την αγάπη του Δημιουργού του
                    μέσα από την επιθυμία
που τον απομάκρυνε
                   από την πηγή της ζωής
 και τον παρέδωσε
στην τραγικότητα του θανάτου.
 Η Εκκλησία με
              τη συγκεκριμένη περικοπή
μας δίνει το υπόβαθρο
                     της αληθινής νηστείας.
Η νηστεία,
σύμφωνα με την Πατερική σκέψη,
οδηγεί τον άνθρωπο στο χώρο
               της αληθινής ελευθερίας.
Έχει τόσο βάθος η νηστεία
 ώστε στην αυθεντική της μορφή
φέρνει τον άνθρωπο
            σε μια αδιάκοπη κοινωνία
με τον Θεό αλλά
      και με τους συνανθρώπους του.
«Νηστεύοντες ἀδελφοί σωματικῶς,
νηστεύσωμεν καί πνευματικῶς».
Βαρύτητα έχει πιο πολύ
                      η πνευματική νηστεία,
η αποφυγή
       της διαπράξεως της ἁμαρτίας,
η αποφυγή της σπατάλης
                                και του περιττού,
 η υπέρβαση
της καταναλωτικής μας βουλιμίας, 
η αποχή από την αμαρτία
και φυσικά, πρώτα – πρώτα,
                             από την υποκρισία,
είναι το βαθύτερο νόημα
                                        της νηστείας.
Είναι φάρμακο της ψυχής
   αλλά και του σώματος η νηστεία
και δεν περιορίζεται μόνο στην
  αποφυγή των λιπαρών φαγητών,
επεκτείνεται
               σ’ όλα τα είδη της κακίας.
Να μη σταματά δηλαδή
στην εύκολη νηστεία τη φαρισαϊκή,
την επιδεικτική                 
        αλλά να γίνεται συγχωρητική.
Δεν θα έχουμε καρπό
               στην πνευματική μας ζωή,
εάν δεν συγχωρηθούμε
      μεταξύ μας, αγαπητοί αδελφοί
μέσα από τα βάθη
                           της δικής μας ψυχή,
μέσα
        από τα βάθη της καρδιάς μας,
 κι’ ας μας έχουν  κάμει
                       τη ζωή μας ένα δράμα.
Το να επιστρέψουμε στην ενότητα,
 στην αγάπη
            και στην μεταξύ μας ειρήνη,
είναι η πρώτη νίκη μας
                            κατά της αμαρτίας.
Η μνησικακία
δεν οδηγεί στου Θεού τη βασιλεία
Η μνησικακία
είναι μεγαλύτερη αμαρτία και
      από την πορνεία και τη μοιχεία.
Το να συγχωρήσω κάποιον
             που με έβρισε, που με έθιξε,
που με υποτίμησε,
                           που με κακολόγησε
 σημαίνει ότι βάζω
  ανάμεσα σε μένα και στον εχθρό
 την συγχώρηση που ο Χριστός
        μας δίδαξε, πάνω στο Σταυρό.
Γι΄ αυτό
             και  πρέπει να λαμβάνουμε
τα ακτινοβόλα μηνύματα,
ταπείνωσης, αγάπης,
                        υπομονής ,καρτερίας.
Όλοι οι χριστιανοί
πρέπει να έχουμε μια καρδιά
                        γεμάτη αμνησικακία.
Ας δούμε
        την περίοδο αυτή ως ευκαιρία
πνευματικής προόδου και
βαθύτερης εσωτερικής διεργασίας
του μεγαλείου της αγάπης
του Θεού, που εκφράζεται με
την πραγματοποίηση
         της ελπίδας μας για σωτηρία.
Για να φτάσουμε όμως στη βίωση
της καταστάσεως της αγάπης   
   χρειαζόμαστε μια προετοιμασία
μέσα από την προσευχή μας,
την ελεημοσύνη, την μετάνοια,
        την εξομολόγηση, τη νηστεία.
Ακολουθώντας πιστά
                               και ευσυνείδητα
τις πανάγιες αυτές εντολές
                                    του Κυρίου μας
 θα πετύχει και θα καρποφορήσει
ο πνευματικός μας αγώνας, ώστε
με καθαρή καρδιά
            να εορτάσουμε πραγματικά
τα Πάθη του Κυρίου και την
    Ανάσταση με λεβεντιά και χαρά.

Ιερέας Π. Γκέζος

26.2.2017

Ομιλία το Σάββατο της Τυρινής.



Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Η κυρα-Σαρακοστή (έθιμα-παράδοση).

πηγη: http://efibarlou.blogspot.gr/

 Με την Καθαρά Δευτέρα ξεκινάει και η Σαρακοστή!!



Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή ή Σαρακοστή είναι χριστιανική χρονική περίοδος νηστείας. Είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα.

 Ονομάζεται "Σαρακοστή" γιατί περιλαμβάνει σαράντα ημέρες νηστείας. Η ονομασία "Τεσσαρακοστή" αρχικά σήμαινε την τεσσαρακοστή (40ή) ημέρα πριν το Πάσχα, γρήγορα όμως το όνομα δόθηκε σε όλη την περίοδο της νηστείας πριν το Πάσχα. Ο χαρακτηρισμός "Μεγάλη"  δεν δίνεται για τη μεγάλη διάρκειά της, αλλά για τη σημασία της σε ανάμνηση των Παθών του Χριστού.

  Η Μεγάλη Σαρακοστή αποτελεί την προετοιμασία των πιστών για τη γιορτή της Ανάστασης του Χριστού από την οποία και προσδιορίζεται κατ' έτος ως κινητή περίοδος. Διαρκεί από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου, οπότε ακολουθεί και η Μεγάλη Εβδομάδα. Η Κυριακή των Βαΐων είναι η τελευταία ημέρα της περιόδου αυτής.



 Η κυρα-Σαρακοστή  είναι ένα έθιμο με διάφορες παραλλαγές.
Την χρησιμοποιούσαν ως ιδιότυπο ημερολόγιο για να μετρούν τις ημέρες μέχρι το Πάσχα.

Συνήθως ήταν μία χάρτινη ζωγραφιά.



 Απεικόνιζε μία γυναίκα με σταυρωμένα χέρια λόγω προσευχής,

χωρίς στόμα λόγω νηστείας,

και με επτά πόδια ένα για κάθε εβδομάδα της Μεγάλης  Σαρακοστής.

Κάθε Σάββατο έκοβαν ένα πόδι και έτσι ήξεραν πόσες εβδομάδες νηστείας έμειναν μέχρι το Πάσχα.

Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο πόδι.

Αυτό το κομμάτι χαρτί , το δίπλωναν και το έκρυβαν σε ένα  ξερό σύκο.

Τοποθετούσαν το σύκο αυτό μαζί με άλλα, 

και σε όποιον το έβρισκε θεωρούνταν ότι θα του έφερνε τύχη.

Σε κάποιες άλλες περιοχές το έβδομο πόδι το τοποθετούσαν στο ψωμί της Ανάστασης.

Σε άλλα μέρη η κυρα-Σαρακοστή  δεν ήταν φτιαγμένη από χαρτί αλλά από ζυμάρι.

  



Την κυρα-Σαρακοστή τη φτιάχνουμε με πολύ αλάτι για να μη χαλάσει μέχρι να περάσουν οι σαράντα εννέα μέρες της νηστείας και γι' αυτό δεν την τρώμε! 
Την κρεμάμε σε κάποιο σημείο του σπιτιού και κάθε βδομάδα κόβουμε και ένα από τα ποδαράκια της μέχρι που να μείνει αυτή χωρίς πόδια και εμείς χωρίς άλλη νηστεία.

Η συνταγή για την κυρα-Σαρακοστή
Θα χρειαστείτε:

- Μισό κιλό αλεύρι
- Μισό φλιτζάνι νερό
- Μια κουταλιά σούπας αλάτι
- Έναν πλάστη
- Ένα μεγάλο ταψί
- Λίγο λάδι να αλείψουμε το ταψί
Εκτέλεση


1. Παίρνουμε ένα βαθύ μπολ και βάζουμε το αλεύρι και το αλάτι σχηματίζοντας ένα βουναλάκι.
2. Στη μέση κάνουμε μια μικρή λακκουβίτσα κι εκεί αρχίζουμε να ρίχνουμε σιγά σιγά το νερό. Προσοχή, δε βάζουμε το νερό όλο μαζί! Ταυτοχρόνως ζυμώνουμε. Θα βάλουμε μόνο όσο νερό χρειάζεται για να γίνει η ζύμη εύπλαστη και μαλακή.

3. Ζυμώνουμε μέχρι η ζύμη να γίνει λεία και ομοιόμορφη.

4. Απλώνουμε το ζυμάρι με τη βοήθεια του πλάστη και σχηματίζουμε την κυρα-Σαρακοστή.

5. Μ' ένα μαχαίρι χαράζουμε τα μάτια, τη μύτη και κόβουμε τα ποδαράκια. Με μια οδοντογλυφίδα κάνουμε μια τρύπα στο κεφάλι για να την κρεμάσουμε στο τέλος. Να θυμάστε: η κυρα-Σαρακοστή δεν έχει στόμα, γιατί δεν τρώει ούτε μιλάει, παρά μόνο προσεύχεται! Όσο για τα ποδαράκια της, προσοχή! Να είναι επτά! Ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα.
6. Παίρνουμε ένα ταψί και το αλείφουμε με λίγο λάδι. Τοποθετούμε μέσα τη «Σαρακοστή».

7. Ζεσταίνουμε το φούρνο στους διακόσιους βαθμούς και ψήνουμε την κυρα-Σαρακοστή μας για σαράντα με εξήντα λεπτά μέχρι να ξεροψηθεί και να σκληρύνει. Όταν κρυώσει, τη βγάζουμε προσεκτικά και την κρεμάμε στην κουζίνα.

 
"Το ποιηματάκι για την Κυρά Σαρακοστή"



Την Κυρά Σαρακοστή 

που είναι έθιμο παλιό

οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν 

με αλεύρι και νερό


Για στολίδι της φορούσαν 

στο κεφάλι ένα σταυρό

μα το στόμα της ξεχνούσαν 

γιατί νήστευε καιρό


Και τις μέρες τις μετρούσαν 

με τα πόδια της τα επτά

κόβαν ένα τη βδομάδα 

μέχρι να' ρθει η Πασχαλιά.





Πραγματοποιήθηκε η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος.

iske
Την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017 πραγματοποιήθηκε η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου Αχαρνών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Προηγήθηκε η τέλεση Όρθρου, Θείας Λειτουργίας και Μνημοσύνου υπέρ αναπαύσεως του μακαριστού προέδρου π. Ιωάννου Κατωπόδη και πάντων των κεκοιμημένων Ιερέων, Ιερομονάχων και Διακόνων, μελών του Ιερού Συνδέσμου.
Ο πρόεδρος του Ι.Σ.Κ.Ε. π. Γεώργιος Κωνσταντίνου άνοιξε τις εργασίες της Γενικής Συνέλευσης, καλωσορίζοντας τους αντιπροσώπους των αδελφών Συνδέσμων και όλους τους συνέδρους και αφού ευχαρίστησε τους εφημερίους του Ιερού Ναού για την φιλοξενία, προχώρησε σε απολογισμό των πεπραγμένων του Δ. Σ., παραθέτοντας με χρονολογική σειρά αποφάσεις, παρεμβάσεις, συναντήσεις και άλλες δραστηριότητες του Δ.Σ. 
Το παρόν τους στην Γ.Σ. έδωσαν, η Ένωση Συνδέσμων Κληρικών Κρήτης, ο Ιερατικός Σύνδεσμος Κληρικών Αργολίδος, ο Σύνδεσμος Κληρικών Χίου και ο Σύνδεσμος Κληρικών της Ι. Μ. Κίτρους και Κατερίνης.
Ο π. Ζαχαρίας Αδαμάκης, πρόεδρος της Ένωσης Συνδέσμων Κληρικών Κρήτης χαιρέτησε τη Γενική Συνέλευση μεταφέροντας το διαφορετικό κλίμα που επικρατεί στις Μητροπόλεις της Ι. Αρχιεπισκοπής Κρήτης, όπου όλοι οι Κληρικοί εγγράφονται στους κατά τόπους Συνδέσμους από τη στιγμή της χειροτονίας τους και υπάρχει συνεργασία τόσο με τους κατά τόπους Μητροπολίτες, όσο και με την Ιερά Σύνοδο.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο π. Μιχαήλ Κουρσιούμπας, πρόεδρος του Συνδέσμου Κληρικών Κίτρους.
Ο κεντρικός ομιλητής π. Βασίλειος Τρομπούκης, Διδάκτωρ Εκκλησιαστικού Δικαίου – LLM/Master Θεολογίας - Διδάσκων Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών, παρουσίασε με εύληπτο και αναλυτικό τρόπο τα αφορώντα στη νομική φύση της ιδιότητας του Εφημερίου, μέσα από τη νομοθεσία τους Ελληνικού Κράτους και από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ενώ απάντησε στις πολλές ερωτήσεις των συνέδρων.
Ο ταμίας του Ι.Σ.Κ.Ε. π. Μιχαήλ Μετζάκης παρουσίασε τα αποτελέσματα της ταμειακής διαχείρισης του παρελθόντος έτους, 2016, καθώς και τη σχετική έκθεση της Εξελεγκτικής Επιτροπής, καθώς και τον Προϋπολογισμό του 2017, τα οποία εγκρίθηκαν ομόφωνα από την Γ.Σ.
Ακολούθως παρουσιάστηκαν τα πορίσματα της γνωμοδότησης του κ. Κωνσταντίνου Τριαντάφυλλου, δικηγόρου παρ' Εφέταις, περί της διοικητικής, υπαλληλικής και ασφαλιστικής θέσης του «αμίσθου κληρικού».
Με εμπεριστατωμένο τρόπο, για πρώτη φορά, εκτίθεται από νομικής πλευράς το θέμα που ανέκυψε τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, ο «άμισθος κληρικός» δεν ασφαλίζεται, καθώς δεν αμείβεται και ως εκ τούτου δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και δεν καλύπτεται ιατροφαρμακευτικά (κλάδος ασθενείας) ούτε ο ίδιος ούτε τα τυχόν προστατευόμενα μέλη της οικογένειας του. 
Η θέση του «άμισθου κληρικού», που δεν περιγράφεται, δεν καθορίζεται και δεν θεσμοθετείται στις ανωτέρω νομικές διατάξεις, πάσχει τόσο σε υπαλληλικό και ασφαλιστικό επίπεδο όσο όμως και σε διοικητικό επίπεδο.
Ολόκληρη η γνωμοδότηση θα αναρτηθεί στο ιστολόγιο του Ι.Σ.Κ.Ε. προς ενημέρωση και έναρξη γόνιμου προβληματισμού.
Ο αντιπρόεδρος του Ι.Σ.Κ.Ε. π. Ευάγγελος Φεγγούλης ενημέρωσε τη Γ.Σ. για τον νέο ασφαλιστικό νόμο, τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, τα εφάπαξ των Κληρικών, την παρουσία σε συμβουλευτική επιτροπή του νέου φορέα εκπροσώπου του Ι.Σ.Κ.Ε. χωρίς το δικαίωμα ψήφου που είχαν οι αντιπρόσωποι στο Τ.Π.Δ.Υ.
Στην Γ. Σ. έλαβαν μέρος και οι πρώην πρόεδροι του Ι.Σ.Κ.Ε. πατέρες Βασίλειος Βοϊδάσκης, Εμμανουήλ Καβρουλάκης και Γεώργιος Σελλής.
Σε ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς όλων των διοικήσεων του Ι.Σ.Κ.Ε. προς τον εφημεριακό κλήρο της Ελλάδος, θα αναρτηθεί και παρουσιαστεί στον διαδικτυακό τόπο του Ι.Σ.Κ.Ε. η μακρόχρονη ιστορία του από το 1890 μέχρι σήμερα με αναφορές στα Δ.Σ., αρχής γενομένης από τον μακαριστό Μητροπολίτη Αθηνών Γερμανό Καλλιγά πρόεδρο του "Ιερού Συνδέσμου", αλλά και από τις σελίδες του ομώνυμου περιοδικού που εξέδιδε ο "Ιερός Σύνδεσμος", ώστε να καταδεικνύεται η αδιάσπαστη συνέχεια και προσφορά του μέχρι σήμερα.