Σελίδες

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

Στα. Άδυτα των μπλε κάδων

Στα. Άδυτα των μπλε κάδων

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΖΑΒΙΤΣΑΝΟΥ,


Το περιοδικό ΟΙΚΟ έκανε «βουτιά» σε δεκάδες κάδους σε όλη την Αθήνα και έμαθε... από τα λάθη μας. Φαίνεται πως μετά από πέντε χρόνια «γνωριμίας», η σχέση μας με την ανακύκλωση συσκευασιών παραμένει ένα μυστήριο. Οι περισσότεροι από εμάς δεν ξέρουν τι ακριβώς πετάμε στους μπλε κάδους και πώς. Αφού διαπιστώσαμε ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη, συντάξαμε τον οδηγό του καλού ανακυκλωτή. Καλή επιτυχία.



ΤΑ ΠΙΟ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΑ ΛΑΘΗ

1. Βρόμικες συσκευασίες

Είναι ένα λάθος που εντοπίσαμε σχεδόν σε όλους τους κάδους. Μπουκάλια μισογεμάτα με χυμούς και αναψυκτικά, κεσεδάκια με απομεινάρια από γιαούρτι, σκεύη αλουμινίου από έτοιμα αγορασμένα γεύματα -με το φαΐ που περίσσεψε-, συσκευασίες με το λάδι που έχει μείνει από το περιεχόμενό τους, καλαμάκια με το σουβλάκι που δεν φάγαμε και πολλά άλλα. Το πρόβλημα που δημιουργείται από αυτά είναι ότι αυξάνουν το μικροβιακό φορτίο στα εργοστάσια διαλογής και έτσι εκτίθενται σε κίνδυνο οι εργαζόμενοι σε αυτά. Η λύση δεν είναι βέβαια να σαπουνίσουμε τη συσκευασία - μη γινόμαστε υστερικοί ούτε σπάταλοι στο νερό. Ενα μικρό ξέπλυμα ή ένα σκούπισμα με τις χαρτοπετσέτες που χρησιμοποιήσαμε είναι αρκετό.

2. Σφιχτοδεμένες σακούλες

Η λογική των μπλε κάδων θέλει τα σκουπίδια χύμα. Bέβαια, κάτι τέτοιο θα είχε νόημα αν άδειαζαν τους κάδους κάθε μέρα και δεν σωρεύονταν σακούλες με ανακυκλώσιμα γύρω και έξω από αυτούς. Με τα προβλήματα που υπάρχουν, όμως, στην αποκομιδή, μπορούμε να ελιχθούμε ανάλογα με την περίπτωση. Αν πετύχουμε τον κάδο άδειο, αδειάζουμε μέσα τη σακούλα με τα ανακυκλώσιμα. Αν είναι γεμάτος, την αφήνουμε επάνω στο σωρό με κάποιο χαλαρό δέσιμο, για να μη χυθεί στο δρόμο το περιεχόμενο και να είναι εύκολο να ανοίξει από τον υπάλληλο στο κέντρο διαλογής.

3. Ελλιπής διαχωρισμός

Για να λειτουργήσει εύρυθμα η αλυσίδα της ανακύκλωσης, είναι καλύτερα να πετάμε τα υλικά όσο πιο διαχωρισμένα γίνεται. Με άλλα λόγια, όταν υπάρχει χαρτί ενωμένο με πλαστική μεμβράνη ή με σκληρό πλαστικό, όπως συμβαίνει σε διάφορα παιχνίδια, καλλυντικά ακόμα και στο πακέτο των τσιγάρων, ας κάνουμε τον κόπο να τα διαχωρίσουμε. Το ίδιο ισχύει και για τα γυάλινα μπουκάλια (και όχι απαραίτητα τα πλαστικά) που έχουν πλαστικά ή μεταλλικά καπάκια, αλλά και για το χαρτί της σοκολάτας, που δεν πρέπει να το τσαλακώνουμε μαζί με το αλουμινόχαρτο.

4. Λάθος υλικά

Αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα, γιατί πολλοί συνεχίζουν να πετούν τα αποφάγια και άλλα ακατάλληλα υλικά στην ανακύκλωση συσκευασιών. Το να πετάμε οργανικά είδη, τα οποία «δηλώνουν» την ύπαρξή τους με μια έντονη μυρωδιά, είναι η αιτία ή η δικαιολογία που χρησιμοποιούν οι δήμοι για να αδειάζουν τους μπλε κάδους με τα κοινά απορριμματοφόρα. Δεν είναι όμως μόνο τα αποφάγια. Οι κάδοι είναι γεμάτοι από διάφορα άλλα υλικά: μικρά έπιπλα, ρούχα, αφρολέξ, μπουκάλια μπίρας -που, όπως είναι γνωστό, επιστρέφονται και μάλιστα με αντίτιμο και ξαναχρησιμοποιούνται-, αποτσίγαρα, προφυλακτικά, βιοδιασπώμενες σακούλες. Ακόμα και μαρμάρινο νεροχύτη εντοπίσαμε!

5. Ογκώδη αντικείμενα


Είναι συνηθισμένο να βλέπουμε κάδους γεμάτους μέχρι επάνω με λίγες χαρτόκουτες. Αυτό συνήθως συμβαίνει όταν οι κάδοι βρίσκονται κοντά σε καταστήματα που παραλαμβάνουν εμπορεύματα και πρέπει μετά να ξεφορτωθούν τις κούτες. Σε κάποιο σημείο μάλιστα, στου Ζωγράφου, όπου υπάρχουν πέντε κάδοι σε παράταξη, έμαθα ότι εξυπηρετούν κυρίως ένα μαγαζί: το μανάβικο που βρίσκεται πίσω τους. «Τώρα πια δεν έχουμε ξύλινα τελάρα που επιστρέφονται και γεμίζουμε χαρτόκουτες. Ε, αντί να τις πετάμε στα κοινά σκουπίδια, ζήτησα από τον δήμο να φέρει την ανακύκλωση», μας εξομολογήθηκε ο μανάβης. Πολύ καλά έκαναν και οι δύο, όμως με ένα άλλο μεγαλύτερο σε χωρητικότητα δοχείο ανακύκλωσης, που θα είναι μόνο για χαρτί, και με τις κούτες να μπαίνουν μέσα τσακισμένες, δεν θα χρειάζονταν τόσοι μπλε κάδοι - που όπως διαπιστώσαμε λείπουν από την υπόλοιπη γειτονιά.

ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΤΗ

ΤΙ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΠΕΤΑΞΟΥΜΕ

. Να είναι άδειες από τροφές και υγρά.
. Να τις ξεπλύνουμε, αν χρειαστεί, ώστε να μην έχουν υπολείμματα τροφών, λάδια κ.λπ.
. Να τσακίζουμε τις χαρτόκουτες για να μην πιάνουν όλο το χώρο.
. Οταν υπάρχει χώρος, να ρίχνουμε χύμα τις συσκευασίες και όχι μέσα σε σφιχτοδεμένες σακούλες, για να βοηθάμε τη διαδικασία του διαχωρισμού στο εργοστάσιο.
. Στους φακέλους για εύθραυστα αντικείμενα -αυτούς που έχουν πλαστική επένδυση με τις φουσκαλίτσες αέρα για ασφάλεια- είναι καλύτερα να διαχωρίζουμε μόνοι μας το χαρτί από το πλαστικό. Στην ίδια λογική, βγάζουμε τα καπάκια από τις γυάλινες συσκευασίες - στις πλαστικές δεν έχει μεγάλη σημασία γιατί διαχωρίζονται αργότερα στη διαδικασία ανάκτησης.
. Να συμπιέζουμε τα πλαστικά μπουκάλια, όταν μπορούμε, για να εξοικονομούμε χώρο.
. ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να πετάμε σπασμένα τζάμια ή καθρέφτες, γιατί η διαλογή γίνεται στο χέρι και είναι επικίνδυνο για τους εργάτες.

ΤΙ ΔΕΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΥΣ

. Τα υλικά που ανήκουν σε άλλα συστήματα ανακύκλωσης: μπαταρίες, κάθε είδους ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, ελαστικά, μέταλλα, ρούχα, παπούτσια, πλαστικά δοχεία από λάδια αυτοκινήτων ή από φυτοφάρμακα, οικοδομικά υλικά, στρώματα, παλιά έπιπλα, την παλιά δερμάτινη τσάντα, τα οργανικά υπολείμματα των τροφών, τα κλαδιά από τα δέντρα.
. τις βιοδιασπώμενες σακούλες (αυτές θεωρούνται συμβατικά σκουπίδια και δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα στην ανακύκλωση. Είναι καλύτερα να τις χρησιμοποιούμε στα κοινά σκουπίδια γιατί, όταν η σακούλα διασπάται, επιταχύνεται ο χρόνος αποδήμησης).
. τα μικρά χαρτάκια, εισιτήρια και σκισμένες σελίδες (όχι γιατί δεν ανακυκλώνονται, αλλά επειδή δεν έχει μεριμνήσει η ΕΕΑΑ για την ανακύκλωσή τους).
. Αποτσίγαρα από έτοιμα ή από στριφτά τσιγάρα.
. Χρησιμοποιημένες χαρτοπετσέτες και χαρτομάντιλα.

ΤΙ ΠΕΤΑΜΕ ΣΤΟΥΣ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΥΣ

. Χαρτιά: κουτιά από τσιγάρα, λογαριασμούς, εφημερίδες, βιβλία, χαρτοκιβώτια όλων των ειδών, όλα τα περιοδικά, ακόμα και αυτά με τις γυαλιστερές σελίδες, όλους τους φακέλους αλληλογραφίας.
. Αλουμινένιες και λευκοσίδηρες συσκευασίες: κουτάκια από αναψυκτικά και μπίρες, κονσέρβες κάθε είδους, σακουλάκια μέσα στα οποία αγοράζουμε τον καφέ, αλουμινένια μπολ μιας χρήσης, τα μεταλλικά ταψάκια μιας χρήσης, το κομμάτι από το αλουμινόχαρτο που χρησιμοποιήσαμε χθες αλλά δεν χρειαζόμαστε πια, μεταλλικά αντικείμενα γραφείου, τα κλειδιά που δεν χρειαζόμαστε κ.λπ.
. Όλες τις γυάλινες συσκευασίες: βαζάκια από τρόφιμα, μπουκάλια από ποτά, από αρώματα, από χυμούς, από φάρμακα κ.λπ.
. Όλες τις πλαστικές συσκευασίες από: αναψυκτικά, λάδι, αποσμητικά, απορρυπαντικά, δοχεία από τις μπογιές που βάφουμε, σακουλάκια από καπνό. Επίσης, τα σπασμένα χαρακάκια του παιδιού, τα νάιλον από το πακέτο των τσιγάρων, το φιλμ περιτυλίγματος από τα τρόφιμα ή τα έντυπα, τα πλαστικά από τα είδη διατροφής (αλλαντικά, τυριά κ.λπ.) που πωλούνται συσκευασμένα στο σούπερ μάρκετ, το κεσεδάκι από το γιαούρτι, το σακουλάκι από το ρύζι ή τα μακαρόνια, το περιτύλιγμα από τις πάνες και όλα τα σχετικά είδη, τη σακούλα από το απορρυπαντικό πλυντηρίου που τελείωσε, τα παλιά γάντια κουζίνας που τρύπησαν κ.λπ.
. Πλαστικά αντικείμενα: κρεμάστρες σπασμένες, την πλαστική κουτάλα που χάλασε, τις πλαστικές σακούλες που δεν θα χρησιμοποιήσουμε, τα πλαστικά εργαλεία γραφείου, τις θήκες από τα CD, τις παλιές κασέτες που δεν ακούμε κ.λπ.
. Συσκευασίες τετραπάκ
. Ξύλινες συσκευασίες: κουτάκια από ποτά ή δώρα, οδοντογλυφίδες, ξύλινες κουτάλες που χάλασαν, κρεμάστρες ρούχων κ.λπ.
. CD, DVD - ανεξάρτητα από το είδος της μουσικής που έχουν.


ΣΥΜΠΙΕΖΩ:
Τα πλαστικά μπουκάλια του νερού είναι καλό να συμπιέζονται, όπως βλέπετε στη φωτογραφία, προκειμένου να μην πιάνουν χώρο. Στην περίπτωση των μπουκαλιών αυτών δεν χρειάζεται να βγάζετε το καπάκι.



ΠΛΕΝΩ:
Πλαστικές συσκευασίες από γιαούρτια, όπως αυτή, αλλά και μπίρες, αναψυκτικά ή άλλα τρόφιμα, θα πρέπει να ξεβγάζονται ώστε να μην έχουν υπολείμματα τροφών, λάδια ή άλλα υγρά.

ΔΕΝ ΣΚΙΖΩ:
Αποκόμματα εισιτηρίων, αποδείξεις, σκισμένες σελίδες και γενικά, χαρτιά που είναι μικρότερα του μεγέθους Α4 δεν ανακυκλώνονται - όχι γιατί δεν γίνεται, αλλά γιατί δεν έχει μεριμνήσει η ΕΕΑΑ για την ανακύκλωσή τους.

ΒΓΑΖΩ ΚΑΠΑΚΙΑ:
Καλό είναι να ξεπλένετε τα γυάλινα μπουκάλια αναψυκτικών ή ποτών, ενώ όταν διαθέτουν μεταλλικά καπάκια, θα πρέπει να τα βγάζετε για να διευκολύνετε τον διαχωρισμό των υλικών.

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010

ΠΕΡΙΕΡΓΑ....

1. Δεν είναι περίεργο πώς ένα ποσό των 20 Ευρώ σας φαίνεται πολύ μεγάλο
όταν το δίνετε στην εκκλησία, αλλά είναι μικρό όταν πηγαίνετε για ψώνια;
2. Δεν είναι περίεργο που 2 ώρες σας φαίνονται πολλές όταν είστε στην
εκκλησία, ενώ σας φαίνονται λίγες όταν παρακολουθείτε μια καλή ταινία;
3. Δεν είναι περίεργο το ότι δεν βρίσκετε λόγια να πείτε όταν προσεύχεστε,
αλλά δεν έχετε κανένα πρόβλημα όταν σκέφτεστε για ποιο πράγμα θα μιλήσετε
με έναν φίλο;
4. Δεν είναι περίεργο το πόσο «δύσκολο» και «βαρετό» είναι να διαβαστεί ένα
κεφάλαιο της Αγίας Γραφής, ενώ πόσο εύκολα διαβάζονται 100 σελίδες ενός
δημοφιλούς μυθιστορήματος;
5. Δεν είναι περίεργο το ότι ο καθένας θέλει εισιτήρια για μπροστινές
θέσεις σε συναυλίες και αγώνες, αλλά προτιμά να κάθεται στα τελευταία
καθίσματα της εκκλησίας;
6. Δεν είναι περίεργο το ότι πρέπει να ξέρετε για μια εκδήλωση της
εκκλησίας 2-3 εβδομάδες πριν από την ημέρα που θα γίνει, ώστε να μπορέσετε
να την βάλετε στον προγραμματισμό σας, αλλά μπορείτε για άλλα γεγονότα να
αποφασίσετε και την τελευταία στιγμή;
7. Δεν
είναι περίεργο το πόσο δύσκολο είναι να μάθετε κάτι που σχετίζεται με το
Θεό, ώστε να το μοιραστείτε με άλλους, αλλά το πόσο εύκολο είναι να
μάθετε, να καταλάβετε και να διαδώσετε ένα κουτσομπολιό;
8. Δεν είναι περίεργο το ότι εύκολα πιστεύετε αυτά που γράφονται στα
περιοδικά και στις εφημερίδες, αλλά από την άλλη αμφιβάλλετε για τα λόγια
της Αγίας Γραφής
9. Δεν είναι περίεργο πώς ο καθένας θέλει μια θέση στον ουρανό, αλλά δεν
θέλει να πιστέψει, να κάνει ή να πει κάτι για να φθάσει εκεί;
10. Δεν είναι περίεργο το πόσο εύκολα
στέλνετε ανέκδοτα σε e-mails τα οποία προωθούνται δεξιά κι αριστερά, ενώ
το σκέφτεστε διπλά όταν πρόκειται να στείλετε ένα μήνυμα για το Θεό;

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2010

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΝΕΟΤΗΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΠΟΥΣ ΙΕΡΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΝ.


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΝΕΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ Η ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΝΕΟΤΗΤΟΣ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ ΣΤΙΣ 22/2/2010.
  
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενέκρινε τις προτάσεις της Συνοδικής Επιτροπής επί της Χριστιανικής Αγωγής της Νεότητος για την πραγματοποίηση τεσσάρων 4 τομέων δράσεις και ζητάει την συμβολή όλων των εκπροσώπων Ιερέων Νεότητος των Μητροπόλεων :
α. «Σύνοδος Εφήβων» : Είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε εφήβους (παιδιά Α΄ και Β΄ Λυκείου και όσοι ενδιαφέρονται από την Γ’ Λυκείου). Οι συμμετέχοντες θα γράψουν ένα δοκίμιο μέχρι 10 σελίδων με προσωπικές απόψεις πάνω στο θέμα «Με ποιο τρόπο η Εκκλησία μας αντιμετωπίζει ή μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου» ( π.χ. Ρύπανση του περιβάλλοντος, η περίθαλψη και η υποστήριξη των αδυνάτων, η φτώχια, η μοναξιά, η εκπαίδευση των νέων, η περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμό, η ανεργία, η μετανάστευση κ.α.) Μπορούν επίσης να προτείνουν προτάσεις για το πώς μπορεί να προσεγγίσει η Εκκλησία μας θέματα όπως : α) Η συμμετοχή των νέων στην Ενορία και τις άλλες εκκλησιαστικές δομές, β) Τον ρόλο του μοναχισμού στο σύγχρονο κόσμο, γ) Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην διακονία της, δ) Η τέχνη και η συνάντησή της πολιτιστικής παράδοσης με τον σύγχρονο Πολιτισμό, ε) Η επικοινωνία της Εκκλησίας μας με τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, στ) Το πρόσωπο και ο ρόλος του κληρικού στις σύγχρονες κοινωνίες, ζ) Η Εκκλησιαστική αγωγή των νέων, η) Τα ζητήματα βιοηθικής, θ) Η αποστολή και ο τρόπος λειτουργίας των Ενοριών μας.
  Τα γραπτά  πρέπει να κατατεθούν ταχυδρομικά το αργότερο μέχρι τις 30 Απριλίου του 2010, στην διεύθυνση της Σ.Ε.Χ.Α.Ν. Ιασίου 1, 115 21, υπόψη Αρχιμ. Πολυκάρπου Μπόγρη. Τα καλύτερα γραπτά θα επιλεγούν και θα γίνει κλήρωση για να συγκροτηθεί η «Σύνοδος των εφήβων». Επίσης θα εκδοθεί και βιβλίο από την διορθωτική επιτροπή των μαθητών με τις προτάσεις και ιδέες των παιδιών.  Κάθε Μητρόπολη θα εκπροσωπηθεί ανάλογα με τον αριθμό συμμετοχής της στο διαγωνισμό.  Στις 2-5 του Σεπτεμβρίου 2010 θα υλοποιηθεί στην Αθήνα στο Συνοδικό Μέγαρο της Εκκλησίας η πανηγυρική συγκρότηση σε σώμα της Συνόδου των Εφήβων με πρόεδρο τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Θα χωριστούν επίσης σε τομείς ανάλογες με τον αριθμό και αντικείμενο των  συνοδικών επιτροπών της Εκκλησίας όπου θα συμμετέχουν ενεργά τα παιδιά στις συνεδριάσεις τους . Θα υπάρχουν και ξεναγήσεις σε αστικές Μητροπόλεις και προσκυνήματα της Αττικής.

β. «Νέοι-Εκκλησία-Πολιτισμός» :  Είναι περιφερειακά Φεστιβάλ έκφρασης και δημιουργίας εφήβων και νέων, με γενικό τίτλο «Κάτω απ’ τον ίδιο ουρανό». Οι μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος χωρίζονται σε 8 περιφέρειες (α. Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, β) Κεντρική-Δυτική Μακεδονία, γ) Θεσσαλία, δ) Ήπειρος, ε) Αιτωλοακαρνανίας και Ιονίων νήσων, στ) Αττική και Στερεά Ελλάδα, ζ) Υπόλοιπη Αττικής και νησιά Αιγαίου, και η) Πελοπόννησος) και θα διοργανωθούν αντίστοιχα 8 Φεστιβάλ  με διαγωνιστικές κατηγορίες στην α) Λογοτεχνία :   1) ποίηση (έμμετρη ή ελεύθερη) και 2) πεζογραφία (διήγημα ή θέατρο).  β) Στα Εικαστικά (1) Ζωγραφική, 2) Φωτογραφία, 3) Ψηφιδωτό) και γ) Στα Χορωδιακά σύνολα :  1) Ευρωπαϊκής μουσικής (μικτή, ομοίων φωνών, παιδική) 2) Παραδοσιακής μουσικής και γ) Βυζαντινής Μουσικής,  για παιδιά, εφήβους, νέους και νέες από 10 έως 25 ετών . Οι συμμετοχές κάθε Ι. Μητροπόλεως, πρέπει να δηλωθούν μέχρι τις 9 Απριλίου 2010. Τα αποτελέσματα των διακριθέντων θα ανακοινωθούν στις 20 Ιουνίου 2010 και η βράβευση θα γίνει τον Δεκέμβριο του 2010 σε Εκδήλωση της Συνοδικής επιτροπής Νεότητος με 600 περίπου νέους (160 από τους βραβευθέντες στους διαγωνισμούς Λογοτεχνίας και Εικαστικών και 400 από τις Καλλιτεχνικές ομάδες που θα κληρωθούν να τραγουδήσουν στην Εκδήλωση. Οι εκδηλώσεις θα ηχογραφηθούν και θα βιντεοσκοπηθούν σε
cds και dvds σε πανελλήνιο επίπεδο.

γ. «Θερινή κατασκήνωση για Αναγνώστες, ιεροσπουδαστές και ιερόπαιδες» : των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο  χώρο των κατασκηνωτικών εγκαταστάσεων της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας και Παξών, το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου 2010. Κάθε Μητρόπολη θα στείλει από 1 με 2 εκπροσώπους.

δ. Δημιουργίας ηλεκτρονικής ιστοσελίδας «Τραπέζης Κατηχήσεως» με σκοπό την παρουσίαση του Νεανικού έργου των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, την παροχή κατηχητικού υλικού, κατηχητικών βοηθημάτων, πολιτιστικών στοιχείων, επικαίρου εορταστικού υλικού, καθώς επίσης και την δυνατότητα ενημερώσεως και επικοινωνίας. Κάθε Ιερά Μητρόπολη θα στείλει υλικό για τον εμπλουτισμό της σελίδας. 

                                                                                                              π. Αντώνιος Χρήστου

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

Κήρυγμα για την Κυριακή της Ορθοδοξίας 21/2/2010.


                                  ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΕΙΣΟΔΙΩΝ  ΘΕΟΤΟΚΟΥ  ΒΑΡΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ (21/2/2010)

 

 Διανύουμε ήδη την πρώτη Κυριακή των Νηστειών, σεβαστοί Πατέρες και αγαπητοί μου αδελφοί και η Εκκλησία μας, προβάλλει τον θρίαμβό της, πάνω σε γεγονότα και κακοδοξίες ,που συντάραξαν τους κόλπους της , περισσότερο από έναν αιώνα (726-843μ.Χ ). Φυσικά η Εκκλησία, ήταν αναπόφευκτο “να μην ορθοτομήσει τον Λόγο της αληθείας”, βγαίνοντας νικήτρια και κερδισμένη, με διευρυμένη την αλήθεια και την συνείδησή Της γι’ αυτήν, αφού δεν πρόκειται για κάποιο ανθρώπινο κατασκεύασμα, αλλά για θεανθρώπινο οργανισμό, με ιδρυτή Της τον Χριστό και συντήρητή της το Πανάγιο Πνεύμα .

   Πολλοί πιστεύουν εσφαλμένα, ότι κατά την σημερινή ημέρα γιορτάζουμε την νίκη των εικονοφίλων έναντι των εικονομάχων . Αυτή η άποψη δεν είναι σωστή, γιατί η Εκκλησία δεν καταδίκασε μόνο τους πολεμίους των εικόνων, αλλά και αυτούς που τις τιμούσαν  με μη ορθόδοξο τρόπο .
   Καλύτερα όμως ας πάρουμε τα γεγονότα με την σειρά :

Στους 2 πρώτους αιώνες η Εκκλησία επηρεασμένη από τον Ιουδαϊσμό και τις απαγορευτικές διατάξεις της Παλαιάς Διαθήκης δεν θεώρησε αναγκαία την ανάπτυξη χριστιανικής τέχνης. Απλώς περιορισθεί σε κάποια  σύμβολα και παραστάσεις. Ακόμα και ο Χριστός συμβολικά αποδιδόταν, άλλοτε ως Καλός Ποιμήν ή Ορφέας ή Μωϋσής και άλλες τέτοιες ποικίλες παραστάσεις .Από τον Γ΄αιώνα η Εκκλησία υιοθετεί την ιδέα της εξεικονίσεως του Χριστού και  στις αρχές ήδη του Δ΄αιώνος, έχουμε ευρεία εξάπλωση αυτής, στην διακόσμηση Ναών και  χριστιανικών σπιτιών. Από τότε έγινε εκκλησιαστική συνείδηση .
   Βέβαια οι αντιδράσεις υπήρχαν από πολλές αιρετικές ομάδες, αλλά κορυφώθηκαν και συστηματοποιήθηκαν τον Η΄ και Θ΄αιώνα στα πρόσωπα των Αυτοκρατόρων Λέοντος του Γ΄αρχικώς , Κωνσταντίνου και Νικήτα των Ισαύρων στην συνέχεια και από εκκλησιαστικής πλευράς από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Αναστάσιο και των συμμετεχόντων στην Σύνοδο της Ιερείας το 754.      Ενδιάμεσα των παραπάνω προσώπων, ακολούθησαν γεγονότα εντάσεως ,καταστροφές εικόνων και αγιογραφιών ή αφαίρεσή τους, από τους ναούς και τα σπίτια ,κατάσχεση ιερών αμφίων με παραστάσεις , διωγμοί των εκκλησιαστικών ηγετών που αντιδρούσαν και άλλα τέτοια θλιβερά και βίαια γεγονότα .
  Όταν όμως ανέλαβε αυτοκράτειρα η Ειρήνη η Αθηναία , γνωστή εικονόφιλος, ευνόησε να συγκληθεί η 7η Οικουμενική Σύνοδος το Σεπτέμβριο του 787 στην Νίκαια της Βιθυνίας με συμμετοχή 350 Επισκόπων .Εκεί στην αρχή μετανόησαν οι εικονομάχοι Επίσκοποι Βασίλειος Αγκύρας ,Θεόδωρος Μύρων και Θεοδόσιος Αμμορίου ,για τις θέσεις αλλά και για τις πράξεις τους που είχε ως αποτέλεσμα να αναβληθεί η Σύνοδος στο Ναό των Αγίων Αποστόλων ,ένα χρόνο πριν .Πράγματι η Σύνοδος τους δέχτηκε ως μέλη της πλέον και στην συνέχεια ασχολήθηκε με το θέμα των εικόνων ,αποκαθιστώντας αυτές με το περίφημο «Η γαρ της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει και ο προσκυνών την εικόνα ,προσκυνεί εν αυτή του εγγραφομένου την υπόσταση».
    Βέβαια το θέμα και οι εντάσεις δεν σταμάτησαν εκεί αλλά συνεχίστηκαν μέχρι το 843 και σταμάτησαν ξαφνικά ,όπως ακριβώς άρχισαν ,με τον τελικό θρίαμβο της Ορθοδοξίας ,την αναστήλωση των εικόνων και την θέσπιση από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μεθόδιο τον Ομολογητή, την εορτή που γιορτάζουμε και εμείς σήμερα, κάθε Κυριακή της Α΄ εβδομάδα των Νηστειών .
   Από τα παραπάνω γεγονότα καταλαβαίνουμε αγαπητοί μου αδελφοί ,ότι οι κυριότερες αιτίες των εικονομαχικών έριδων ,ήταν κοινωνικές και πολιτικές και φάνηκαν μετά την κήρυξη της εικονομαχίας .Στην αρχή ξεκίνησε ως θρησκευτική διαμάχη ,εξελίχθηκε σε θεολογική και με τον χρόνο συνδέθηκε με πολιτικές ,κοινωνικές και γενικότερες εκκλησιαστικές τάσεις ,ώστε να καταλήξει σε προσπάθεια ολοκληρωτικής κυριαρχίας του πνεύματος της Ανατολής στο Ελληνοχριστιανικό Βυζάντιο .
   Μετά από τα όσα επιλεκτικά ,ιστορικά γεγονότα παραθέσαμε, τίθονται τα ερωτήματα :Γιατί προσκυνούμε τις εικόνες ; ή Γιατί δεν ονομάζεται η σημερινή εορτή Κυριακή της Εικονοφιλίας ; και Τελικά τι είναι Ορθοδοξία ;
    Οι εικόνες είναι ένα καθοριστικό σημείο της εκκλησιαστικής πραγματικότητας .Δεν είναι απλό  θέμα, αλλά γεγονός ζωής, που καθορίζει την πνευματική στάση και πορεία της Εκκλησίας μας και του κάθε πιστού .  Πόσο σημαντικές είναι οι εικόνες και οι θεολογία τους στην ζωή της Εκκλησία μας, αποδεικνύεται στο γεγονός ότι για καμιά άλλη τέχνη ,δεν συγκλήθηκε Οικουμενική Σύνοδος και  δεν έγινε τόσος θεολογικός αγώνας ,όσο για τις ιερές εικόνες .Γιατί η εκκλησία ενδιαφέρθηκε τόσο πολύ για τις εικόνες; Γιατί επιβεβαιώνουν την ενανθρώπιση του Χριστού . Οι εικονομάχοι με μανία πολέμησαν θεολογικά την παράσταση του Χριστού σε εικόνες με τα εξής επιχειρήματα : Δεν πρέπει να υπάρχουν εικόνες γιατί το απαγορεύει η Π.Δ. :Η Εκκλησία όμως δια στόματος του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού έρχεται να απαντήσει :«Ότι πράγματι, πολύ σωστά η Π.Δ. απαγορεύει να έχουμε εικόνες, γιατί είχαμε παλαιά δεδομένα .Πώς να ζωγραφίζαμε Τον Θεό όταν δεν τον βλέπαμε ;Στην Κ.Δ. όμως είναι διαφορετικά γιατί είδαμε Τον Θεό βλέποντας τον Χριστό και έτσι έχουμε την μορφή του να τον ζωγραφίσουμε. Μετά από 25 χρόνια αργότερα ο εικονομάχος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο Ε΄ απαντάει στους Ορθοδόξους προσπαθώντας να αποδείξει ότι ο Χριστός που είδαμε δεν είναι Θεός ,λέει: Ο Χριστός  είναι διπλό πρόσωπο Θεός και άνθρωπος .Αν χωρίσει κανείς την μία από τις δύο φύσεις ,τότε πέφτει κανείς στην αίρεση του Νεστοριανισμού. Αν πάλι κανείς πει ότι απεικονίζει την ανθρώπινη ή την θεία φύση τότε πέφτει σε διπλό ατόπημα ,και στην απεικόνιση της θείας φύσεως που σημαίνει ταυτόχρονα περιορισμός σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο (,που αυτό ακριβώς είναι άνθρωπος) και δεύτερον αν δεν είναι κάτι από αυτά τα δύο τότε είναι είδωλο . Το λάθος του είναι ότι ξεκινάει με εσφαλμένη  βάση ,αφού δίνει αυθαίρετο ορισμό το τι είναι εξεικονισμός .Ότι δηλαδή περιγράφουμε την φύση Του Θεού και κατά συνέπεια την φύση των πραγμάτων με τον εξεικονισμό .Στην περίπτωση του Χριστού ,ότι εξεικονίζουμε την θεία και την ανθρώπινη φύση του .Ότι δηλαδή περιγράφουμε την Ουσία Του Θεού .Η απάντηση του Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού ήταν και πάλι άμεση .Εμείς δεν εξεικονίζουμε Τον Θεό ως Θεό ,αλλά ζωγραφίζουμε αυτό που είδαμε ,το (οραθέν είδος) γιατί πολύ απλά η εξεικόνιση προϋποθέτει κάποια μορφή, εικονίζουμε την Υπόστασή του .
Οί άγγελοι που δεν έχουν μορφή πως τους εξεικονίζουμε ; αντιπαραβάλλουν πάλι οι εικονομάχοι .
Ο άγιος Ιωάννης ο    Δαμασκηνός απαντά: Εξεικονίζουμε τους Αγγέλους γιατί κατ’οικονομία Του Θεού κάνει συγκατάβαση και φανερώνονται με οικείες μορφές στον άνθρωπο. Επίσης το ίδιο επιτρέπει και στην εμφάνιση του διαβόλου ,με διάφορες μορφές .Εμείς καταγράφουμε αυτό που είδαμε. «Η αγιογραφία είναι ενδεικτική και εκφαντορική του κρυφίου», δηλαδή, μας δείχνει ότι υπάρχουν άγγελοι και όχι τι είναι άγγελοι και πως υπάρχουν . Στην Ορθοδοξία, ο αγιογράφος ότι έχει αποκαλυφθεί το αναπαριστά ,το ιστορεί ,το καταγράφει ,ως ιστορική πλέον μορφή και δεν προσθέτει  φαντασίες του .Το αναπαράγει ,το ανατυπώνει σαν σφραγίδα στο χαρτί .
   Αντίθετα στην Δύση που την διέπει το πνεύμα της Αναγεννήσεως,  εκεί  ο ζωγράφος δημιουργεί μόνος του μορφές .Είναι χαρακτηριστικό το εξής τραγελαφικό :Οι περισσότερες απεικονίσεις της Παναγίας μας στην Παπική εκκλησία είχαν και έχουν μορφές όχι όπως  η Ιερά Παράδοση διέσωσε αλλά από αγαπημένες γυναίκες των καλλιτεχνών!!!Ο ανθρωπομορφισμός δηλαδή στο μεγαλείο του!  Το σωστό είναι όμως ότι δεν πάμε εμείς προς τον Θεό ,αλλά Αυτός έρχεται σε εμάς .Αν γινόταν το αντίθετο όπως πιστεύουν στην Δύση ,τότε δεν θα χρειαζόταν να κατέβαινε ο Θεός στον κόσμο ,αλλά θα πήγαινε ο άνθρωπος σ’ Αυτόν.
 Εμείς λοιπόν προσκυνούμε τις εικόνες του Χριστού της Παναγίας και των Αγίων καθώς και τα άγια λείψανα τους, τιμώντες όχι τις εικόνες καθ’ αυτό ,αλλά το πρωτότυπο που εικονίζουν ,το πρόσωπο, αφού κάθε τι που είναι ορατό μπορεί να αποτυπωθεί .Γι΄ αυτό λοιπόν κάθε εικόνα είναι ο αισθητός χώρος που επενεργεί το Άγιο Πνεύμα . Οι εικόνες είναι ανοικτό Ευαγγέλιο που μπορούν να το διαβάσουν γραμματισμένοι και αγράμματοι .Είναι λοιπόν ένας από τους πολλούς τρόπους τιμής και προσκύνησης της Θριαμβεύουσας εκκλησίας προς πνευματική ωφέλεια της Στρατευομένης.
   Στο ερώτημα ,γιατί η σημερινή ημέρα δεν ονομάστηκε Κυριακή της εικονοφιλίας ,αλλά πολύ σωστά Κυριακή της Ορθοδοξίας έχουμε να απαντήσουμε : Όπως ακούσαμε  από τα γεγονότα αλλά και από την θεολογία της εικόνας ,δεν είχαμε νίκη των εικονοφίλων και ήττα των εικονομάχων .Βέβαια εξ’αντικειμένου έχουμε την θέση των εικονοφίλων να υπερισχύει .Ποιών εικονοφίλων όμως; των Ορθοδόξων. Γιατί είχαμε και εικονόφιλους που παρασυρμένοι από την υπερβολική ευσέβειά τους ,η τιμή τους δεν διέβαινε προς το πρωτότυπο ,αλλά στην εικόνα καθ’ αυτή , ιδιαίτερα δε σε αυτές που θεωρούνταν «αχειροποίητες» .Πολλοί τέτοιοι εικονόφιλοι λοιπόν , χρησιμοποιούσαν τις εικόνες ως αναδόχους κατά την βάπτιση των παιδιών τους ή χρησιμοποιούσαν τα χρώματά τους ως φάρμακα ή ακόμα χειρότερα πολλοί κληρικοί αλλά και λαϊκοί ανακάτευαν την Θεία Ευχαριστία με χρώματα εικόνων .Άλλοι ακόμα πίστευαν στο υλικό που είναι φτιαγμένη η εικόνα ή εξομολογούνταν σε αυτές και όχι στους κληρικούς και άλλα τέτοια έκτροπα .
 Έχοντας υπόψη τους αυτές τις υπερβολές μερικοί ,χωρίς ίσως και να το καταλάβουν πέρασαν στο άλλο άκρο που είναι η εικονομαχία .Όταν τους κάλεσε όμως η Εκκλησία να ανακαλέσουν τις διδασκαλίες τους, αυτοί έμειναν στις θέσεις τους γι’αυτό και αναθεματίστηκαν από Αυτήν .
Γι’ αυτό πλέον μιλάμε για θρίαμβο όλης της Ορθοδοξίας καθώς μιλάμε για αποκατάσταση αιρετικών θεολογικών τάσεων από την Εκκλησία με το αλάθητο των Οικουμενικών Συνόδων και στην συγκεκριμένη περίπτωση της 7ης Οικουμενικής .
   Τέλος ,μιλούμε για Ορθοδοξία .Τι είναι τέλος πάντων η Ορθοδοξία ;Ορθοδοξία είναι η γραπτή και η προφορική παράδοση της Εκκλησίας μας .Είναι το δόγμα που εκφράστηκε και θεσπίστηκε από τις Οικουμενικές Συνόδους και αποτελεί την συνείδηση ολόκληρου του σώματος της Εκκλησίας .Ορθοδοξία όπως θα ακούσουμε
σε λίγο από τους ιερείς μας, είναι : «Οι Προφήτες όπως είδαν ,οι Απόστολοι όπως εδίδαξαν ,η Εκκλησία όπως παρέλαβε ,οι Διδάσκαλοι όπως εδογμάτισαν ,η Οικουμένη όπως συγκατατέθηκε ,η χάρις όπως έλαμψε ,η αλήθεια όπως αποδείκτηκε ,το ψέμα όπως καταδικάστηκε  ,η σοφία όπως παρουσιάστηκε ,ο Χριστός όπως εβράβευσεν».
Συνεχίζει παρακάτω «Αυτή είναι η πίστη των Αποστόλων ,αυτή είναι η πίστη των Πατέρων ,αυτή η πίστη των Ορθοδόξων ,αυτή είναι η πίστη που στήριξε την Οικουμένη».
   Αυτά τα θεόπνευστα λόγια είναι ακριβώς Ορθοδοξία . Προσοχή όμως δεν μπορούμε να μιλάμε για Ορθοδοξία ,για σωστή γνώμη δηλαδή ,χωρίς αυτόματα να πηγαίνει ο νους μας στην Εκκλησία και την μυστηριακή ζωή της .Ορθοδοξία και Εκκλησία είναι ταυτόσημα .Όταν αναφέρουμε την μία έννοια ,είναι σαν να αναφέρουμε ταυτόχρονα και την άλλη .Η Ορθοδοξία γραφείου όσο σωστή και πατερική και αν είναι ,έξω από το σώμα και την μυστηριακή ζωή της εκκλησίας δεν υφίσταται γιατί όπως λέει και ο Άγιος Κυπριανος: «Εκτός της εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία» .

 Το ίδιο και για την Εκκλησία ,δεν μπορούμε να μιλάμε για συμμετοχή στα μυστήρια χωρίς σωστή ,Ορθόδοξη ομολογία πίστεως .Τότε έχουμε αίρεση και επομένως απώλεια και όχι σωτηρία .
   Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει επίσης να προσέξουμε είναι να έχουμε όχι μόνο σωστή πίστη αλλά και σωστή ζωή . Πρέπει δηλαδή η Ορθοδοξία μας ,να είναι και Ορθοπραξία.  Επίσης αυτά τα δύο είναι ή πρέπει να είναι ταυτόσημα .Πρέπει οι πράξεις μας να συμβαδίζουν με την πίστη μας όσο μπορούμε .Αυτό άλλωστε μας καλεί να κάνουμε ιδιαίτερα την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακο-στής η Αγία μας Εκκλησία που είδη βαδίζουμε .Πρέπει δηλαδή με την βοήθεια και την χάρη Του Θεού να μετατρέψουμε την Ορθοδοξία μας σε βίωμα και ζωή .Πρέπει να το πράξουμε αυτό γιατί τα δόγματα δεν είναι θεωρητικά ιδεολογήματα ή φιλοσοφικές ιδέες .
Τα δόγματα είναι αλήθειες ζωής αιωνίου ,που πρέπει να βρούμε την πρακτική τους διάσταση στην ζωή μας .Όπως όλοι οι άγιοι , πρέπει να γίνουμε «της Αλήθειας εραστές και της Ορθοπραξίας τηρητές» .
   Αυτό καλείται να πράξει ο καθένας από εμάς, σεβαστοί πατέρες και αγαπητοί μου αδερφοί ,μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας μας .Καλούμαστε να κάνουμε την ζωή μας , λειτουργική προσφορά θυσίας και αγάπης για τον Χριστό . Καλούμαστε να αναστηλώσουμε την εικόνα Του Θεού που έχουμε μέσα μας όταν πλαστήκαμε ,και δυστυχώς καθημερινά αμαυρώνουμε με τις προσωπικές πτώσεις και αμαρτίες μας. Καλούμαστε λοιπόν να την καταστήσουμε και πάλι καθαρή , με τη συμμετοχή μας στα σωστικά μυστήρια της Εκκλησίας μας και στις κατανυκτικές Ακολουθίες της. Καλούμαστε  να αφήσουμε τον λυτρωτή Χριστό να κατοικήσει μέσα στην ψυχή μας . Δηλαδή καλούμαστε να γίνει η ζωή μας, όχι απλά μίμηση Χριστού, αλλά έμψυχη Εικόνα Του. Προσεύχομαι και το εύχομαι για  όλους, ευχηθείτε σας παρακαλώ και προσευχηθείτε και εσείς για εμένα!                           Αμήν.  
         

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

Κυριακή Ορθοδοξίας 21 Φεβρουαρίου 2010 : Έρανος σε όλες τις Ορθόδοξες εκκλησίες της Εκκλησίας της Ελλάδος για την Ιεραποστολή.

Καλή και ευλογημένη Σαρακοστή σε όλους. Αυτήν την εβδομάδα, με την έναρξη της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής, ξεκινούν κάθε Παρασκευή οι Χαιρετισμοί στην Παναγία, ενώ την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2010 είναι η Κυριακή της Ορθοδοξίας, με περιφορά των εικόνων και ΕΡΑΝΟ ( δίσκος ) σε όλους τους ναούς της Εκκλησίας της Ελλάδος υπέρ της Ορθόδοξης Εξωτερικής Ιεραποστολής. Διαβάστε αναλυτικά για την Εβδομάδα Εξωτερικής Ιεραποστολής 21-28 Φεβρουαρίου 2010 και ενημερωθείτε πως μπορείτε να βοηθήσετε στην ενορία σας ή στο σχολείο ή στο κατηχητικό και στους κύκλους Αγίας Γραφής για την καλύτερη ενημέρωση των Ορθοδόξων Χριστιανών.
Πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και μου δώσατε να πιω … ( κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον )

Ύστερα από απόφαση της Δ.Ι.Σ της Εκκλησίας της Ελλάδος η “Εβδομάδα Εξωτερικής Ιεραποστολής” θα διοργανωθεί φέτος από 21- 28 Φεβρουαρίου 2010, για την προβολή και την ενίσχυση του Ορθόδοξου ιεραποστολικού έργου, κατόπιν προτάσεως της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/mission/112.PDF )
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΕΠΙΣΤΑΜΕΝΩΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ. ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ και όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης για τη πορεία της Εκκλησίας μας. Να μετατρέψουμε τις ενορίες μας σε ΖΩΝΤΑΝΑ κύτταρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, σε κυψέλες δράσης, προσευχής, ιεραποστολής, Μυστηριακής ζωής, με την ευλογία του Θεού.
Ειδικότερα, την Κυριακή της Ορθοδοξίας 21 Φεβρουαρίου 2010 θα περιαχθεί ΔΙΣΚΟΣ σε όλους τους Ορθόδοξους ναούς της χώρας υπέρ της Ορθοδόξου Εξωτερικής Ιεραποστολής.
Σε συνέχεια της απόφασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου έχουμε να προτείνουμε τα εξής :
1) Σε όλους τους ναούς να μη διαβαστεί ΜΟΝΟ η εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου, αλλά οι ιερείς και οι ιεροκήρυκες να κάνουν εκτεταμένο κήρυγμα για την Ορθόδοξη Ιεραποστολή. Δεν αρκεί να εορτάζουμε την αποκατάσταση των εικόνων ΜΟΝΟ, αλλά πρέπει να δώσουμε την Ορθόδοξη πίστη στα έθνη ΑΜΕΣΑ, με προσευχή και ταπείνωση.
2) Καλό θα ήταν οι ΙΕΡΕΙΣ του κάθε ΕΝΟΡΙΑΚΟΥ ΝΑΟΥ να έχουν προμηθευτεί υλικό είτε από το Γραφείο Εξωτερικής Ιεραποστολής της Εκκλησίας της Ελλάδος ή να ζητήσουν και υλικό ( περιοδικά, έντυπα ) και από Ορθοδόξους Ιεραποστολικούς Συλλόγους της περιοχής τους, προκειμένου να διανεμηθούν στο εκκλησίασμα εκείνης της ημέρας.
3) Όλοι οι ΚΑΤΗΧΗΤΕΣ  να κάνουν μάθημα σχετικό με την Ορθόδοξη Ιεραποστολή την εβδομάδα εκείνη στα κατηχητικά, στις νεανικές ενοριακές συντροφιές, στους κύκλους των φοιτητικών ομάδων. Ρίχνουμε την ιδέα να έχουν ετοιμάσει ένα κυτίο ή έναν κουμπαρά και να ζητήσουν για 2 βδομάδες από τα παιδιά να προσφέρουν από το χαρτζιλίκι τους για τα παιδιά των Ορθοδόξων Ιεραποστολών. Αυτό το ποσό να ενωθεί με το προϊόν του δίσκου της Κυριακής της Ορθοδοξίας και να αποσταλεί στην Αποστολική Διακονία.
4) Να γίνουν μαθήματα σχετικά με την Ορθόδοξη Ιεραποστολή στους Κύκλους μελέτης Αγίας Γραφής, ανδρών και γυναικών, εκείνης της εβδομάδας, και να συγκεντρωθεί, επίσης, ένα ποσό από το υστέρημα των ανθρώπων που συμμετέχουν σε αυτούς.
Όλα αυτά πρέπει να προετοιμαστούν ΕΓΚΑΙΡΩΣ. Την ίδια προσπάθεια μπορούν να κάνουν και ΟΛΟΙ ΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ καθηγητές, οι δάσκαλοι στα σχολεία όλης της Ελληνικής Επικράτειας.
Καλούμε και όλους τους Έλληνες του εξωτερικού να οργανώσουν την εβδομάδα Ορθόδοξης Ιεραποστολής και στις ενορίες τους και να μεγαλώσει το ποσό υπέρ των Ορθοδόξων Ιεραποστολών.
Κατατέθηκε μια πρόταση από τον Ιωάννη τον Κατερινιώτη, για τους καθηγητές θεολόγους, τους δασκάλους, τους κατηχητές σε ενορίες, για προβολή βίντεο από την Ιεραποστολή. Τον ευχαριστούμε θερμά. Το σχόλιο του είναι το ακόλουθο από το φόρουμ :
Ειδικά στο σχολείο μπορούν να προβληθούν με τον βιντεοπροβολέα τα ντοκυμαντέρ της Ιεραποστολής που υπάρχουν στον ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑ:
http://www.ierapostoli.gr/vivliothiki.php )
(   http://www.omf.gr/video.el.aspx )
( http://www.iersyn.gr/video.php )
Ο Θεός να του δίνει πλούσιες πνευματικές ευλογίες.
Περιμένουμε και άλλες προτάσεις ή δικές σας ενέργειες για την Εβδομάδα της Ιεραποστολής στην ενορία, τη Μητρόπολη, το μοναστήρι ή την αδελφότητά σας, στο κατηχητικό ή στο Κύκλο μελέτης Αγίας Γραφής. Μπορείτε να επικοινωνήσετε για υλικό είτε με το Γραφείο Εξωτερικής Ιεραποστολής, είτε με τους ιεραποστολικούς Συλλόγους.
Με βάση την ιδέα του Ιωάννη, καταθέτω μια άλλη ιδέα για διαθεματική εργασία των μαθητών.
Δηλαδή η καλλιέργεια της Ελληνικής γλώσσας στις Ορθόδοξες ιεραποστολές ( αρχαία ελληνικά, κοινή ελληνιστική της Αγίας Γραφής ) σε συνεργασία με τους φιλολόγους του σχολείου, Εθελοντισμός και Ιεραποστολή, Ιστορία και Ιεραποστολή στο Βυζάντιο, Εκπαίδευση και Ιεραποστολή, Μουσική στην Ιεραποστολή, Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και Ιεραποστολή.
Μπορεί κάποιος συνάδελφος καθηγητής να εμπνευστεί και να δημιουργήσει ! Ίσως βοηθήσουν και οι Σχολικοί Σύμβουλοι, οι Διευθυντές των Σχολείων, οι σύλλογοι Γονέων κλπ…
Προσθέτουμε και άλλη μια ιδέα. Την Εβδομάδα Εξωτερικής Ιεραποστολής, σε μεγάλους δήμους ή στα μεγάλα αστικά κέντρα, να συνεργαστούν ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΝΟΡΙΕΣ μιας περιοχής, και σε κεντρικό σημείο, να δημιουργήσουν ένα μικρό περίπτερο ( ή τραπεζάκι ) προβολής της Ορθόδοξης Ιεραποστολής με κυτία συλλογής χρημάτων.
Σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν οι επίτροποι, οι φιλανθρωπικές ενώσεις κυρίων και κυριών κάθε ενορίας, καθώς και οι νέοι των κατηχητικών και νεανικών ενοριακών συντροφιών, τα μέλη των κύκλων Αγίας Γραφής όλων των ενοριών του δήμου ή της περιοχής, θεολόγοι καθηγητές, εκπαιδευτικοί ή επιστήμονες κάθε ειδικότητας κτλ .
Το ίδιο μπορούν να κάνουν η ΧΦΔ και η ΧΦΕ και όποια άλλη εκκλησιασιαστική φοιτητική νεολαία Μητρόπολης, είτε στο Πανεπιστήμιο ( πχ στη Θεολογική ), είτε σε κεντρικά σημεία πόλεων.
Επίσης, ίδια εκστρατεία ΑΓΑΠΗΣ μπορούν να διοργανώσουν και οι Ιεραποστολικοί Σύλλογοι στις πόλεις που δραστηριοποιούνται.
( http://ierapostoli.wordpress.com/ebdomada_eksoterikisierapostolis/ )

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

ΑΔΕΛΦΟΙ ΜΟΥ ΣΥΓΧΩΡΕΣΤΕ ΜΕ …..ΚΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ !!!


Μόλις γύρισα από τον Α΄ Κατανυκτικό Εσπερινό ή Εσπερινό της Συγνώμης και αποφάσισα να γράψω αυτές τις λίγες γραμμές καθώς από αύριο εισερχόμαστε στην κατεξοχήν περίοδο της εγκράτειας και της ασκήσεως. Εισερχόμαστε περισσότερο στα έργα παρά στα λόγια. Είναι η αρχή της πορείας μας ,για να καθαρίσουμε τους εαυτούς μας για να είμαστε όσο το δυνατόν δεκτικότεροι στην συνάντησή μας με τον αναστημένο Χριστό το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου την Κυριακή του Πάσχα!
Όσοι διαβάζετε αυτές τις γραμμές , παρακαλώ για την συγχώρησή σας και τις προσευχές σας για να εφαρμόσουμε από κοινού τις δύο προϋποθέσεις α) της συγχωρητικότητας και β) της προσευχής, με την επικοινωνία μας με τον Τριαδικό μας Θεό. Αυτά σε συνδυασμό με την νηστεία και την γενική εγκράτεια, μας κάνουν περισσότερο ελεύθερους, περισσότερο επεξαρτημένους από τις εξαρτήσεις μας και τα επίγεια, για να πεινάσουμε Χριστό και τα επουράνια…!
Ας βάλουμε προτεραιότητα στα πνευματικά, για να πάρουν προοπτική και τα επίγεια και ας δείξουμε εγκράτεια στα επίγεια και σε ότι έχει αντίθετη ροπή προς το θέλημα του Θεού, για να κερδίσουμε ότι έχασαν οι πρωτόπλαστοι χάρις της παραβιάσεως της εντολής δείχνοντας ακρασία.
Κλείνοντας να υπογραμμίσω στην αγάπη σας, ότι να μην βλέπουμε αυτή την περίοδο ότι μας περιορίζει την ελευθερία και μας κάνει απόκοσμους, αλλά το αντίθετο ακριβώς, μας κάνει πραγματικά ελεύθερους και πολίτες του κόσμου του Θεού, της Βασιλείας του.
Ας έχουμε δύναμη και όρεξη….συν-Ταφή και συν-Ανάσταση μαζί με τον Κύριό μας.

Καλό ταξίδι αδελφοί μου, καλή δύναμη στην πορεία μας, λειτουργικώς και μυσταγωγικώς…!