Σελίδες
▼
Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018
Ο Προφητικός λόγος : Επίκαιρος και αναγκαίος όσο ποτέ!
Γράφει ο π. Αντώνιος Χρήστου*
Προϊστάμενος Ι.Ν. Προφήτου Ηλία Κόρμπι Βάρης, της Ι. Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. & Β.
Με τη βοήθεια και τη χάρη Του Θεού, πλησιάζουμε στον τελευταίο μήνα του έτους, τον Δεκέμβριο. Επειδή αυτός ο μήνας, φυσικά μας οδηγεί στη γέννηση Του Χριστού, αλλά είναι επίσης γεμάτος με μνήμες προφητών, αποφασίσαμε σε αυτό το άρθρο μας να ασχοληθούμε με αυτούς. Το έχουμε κάνει και στο παρελθόν, αλλά ό,τι και να αναφέρει κανείς δεν εξαντλείται, πόσο μάλλον στην έκταση ενός περιορισμένου άρθρου.
Στη Βίβλο, η εβραϊκή λέξη ναβί (näbî΄) είναι η κύρια λέξη που αποδίδεται ως «προφήτης» και δηλώνει εκείνον που διακηρύττει ή αναγγέλλει, τον διαγγελέα. Προέρχεται από το ρήμα ναβού (năbū) που σημαίνει «αναγγέλλω, διαλαλώ διακηρύττοντας ή αναγγέλλοντας». Η λέξη προφήτης του πρωτότυπου ελληνικού κειμένου σημαίνει κατά κυριολεξία «αυτός που μιλάει ενώπιον ή μπροστά σε (προ και φημί)».
Επομένως λοιπόν, ο προφήτης δεν έχει να κάνει τόσο με το μέλλον, όπως συνήθως έχουμε στο μυαλό μας οι περισσότεροι, αλλά κυρίως με το θέλημα Του Θεού. Επειδή όμως το θέλημα Του Θεού εκφραζόταν πολλές φορές σε μελλοντικό χρόνο, γι’ αυτό ταυτίστηκε ο όρος με αυτόν που προλέγει τα μέλλοντα, αλλά όπως είδαμε από την ετυμολογία, δεν έχει να κάνει πάντα με το μέλλον. Το βάρος δηλαδή, πρέπει να πέφτει στον Θεό που επιλέγει τους Προφήτες να φανερώσουν το θέλημά Του και τη βούλησή Του προς τον λαό ή τους άρχοντες και όχι τόσο με το χρονικό διάστημα που θα εκφραστεί αυτό, μακροπρόθεσμα ή βραχυπρόθεσμα!
Οι προφήτες λοιπόν έζησαν κυρίως στους χρόνους της Παλαιάς Διαθήκης και μετέφεραν το θέλημα του Θεού στους ανθρώπους, προετοιμάζοντας τον λαό για τον ερχομό του Μεσσία (Μεσσιανικό κήρυγμα). Υπάρχουν κάποια βασικά γνωρίσματα, εχέγγυα των προφητών, που τους διαχωρίζουν από τους ψευδοπροφήτες, οι οποίοι -οι δεύτεροι δυστυχώς- καπηλεύονταν την ιδιότητα και το όνομα των προφητών, για ιδιοτελείς προσωπικούς σκοπούς ή του πολιτικού κατεστημένου (Βασιλιά ή των ισχυρών ευγενών). Τα βασικότερα είναι:
α) Οι αυθεντικοί προφήτες εκλέγονταν με θαυμαστά σημεία από τον ίδιο τον Θεό, ενώ οι ψευδοπροφήτες αυτοανακηρύσσονταν και παραπλανούσαν, για να συνεχίζουν να υπάρχουν.
β) Οι αυθεντικοί είχαν την ιδιότητά τους αυστηρά προσωπική, ήταν έκτακτη. Διαρκούσε όσο χρειαζόταν να υλοποιήσουν το θέλημα και την αποστολή Του Θεού και στην προσωπική τους ζωή ήταν δίκαιοι, εφαρμόζοντας τις εντολές Του Θεού. Αντίθετα, οι ψεύτικοι μιλούσαν για μόνιμη προφητική ιδιότητα, την οποία μάλιστα θεωρούσαν ότι μπορούσαν (και αυτό έκαναν), να μεταβιβάσουν στους απογόνους τους (κληρονομική), ενώ ζούσαν αντιφατικά, είχαν δηλαδή το προσωπείο του δίκαιου, ενώ ιδιωτικά έκαναν τα ακριβώς αντίθετα από αυτά που θέλει ο Θεός ή δίδασκαν.
γ) Οι αληθινοί συγκρούστηκαν και έλεγχαν τους ασεβείς Βασιλείς και το περιβάλλον τους, που ζούσαν σε αποστασία από τον Θεό ή καταδυνάστευαν τον λαό και τους προέτρεπαν σε μετάνοια. Οι ψευδοπροφήτες αντιθέτως, χάιδευαν και προπαγάνδιζαν υπέρ των ασεβών Βασιλέων, για να έχουν την εύνοιά τους και να απολαμβάνουν τιμές και υλικές απολαβές.
δ) Το κήρυγμα των αληθινών προφητών εκπληρωνόταν στο ακέραιο, ενώ αντίθετα των ψευδοπροφητών δεν είχε καμία αληθινή επαλήθευση και εφαρμογή κ.α.
Μεγάλοι Προφήτες θεωρούνται ο Ησαΐας, ο Ιερεμίας, ο Ιεζεκιήλ, ο Δανιήλ και ο Ηλίας. Υπήρχαν ακόμα και δώδεκα μικροί προφήτες, βιβλία των οποίων συμπεριλαμβάνονται στην Παλαιά Διαθήκη: Ωσηέ, Αμώς, Μιχαίας, Ηωήλ, Οβδιού, Ιωνάς, Ναούμ, Αββακούμ, Σοφωνίας, Αγγαίος, Ζαχαρίας και Μαλαχίας. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν εξέχουσες προσωπικότητες και είχαν ενεργή συμμετοχή και σε ζητήματα που αφορούσαν υποθέσεις της πολιτείας και του έθνους και όχι απλά της θρησκευτικής ζωής της χώρας.
Στις μέρες μας, πολλοί ασχολούνται με προφητείες, ιδιαίτερα σύγχρονων Αγίων, που είναι πολύ κοντά στη σύγχρονη εποχή, ή αντλούν από το μοναδικό προφητικό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης- την Αποκάλυψη του Ιωάννου- και τις ερμηνεύουν ή τις παραποιούν κατά το δοκούν. Ο,τι σύγχρονο γεγονός της Υφηλίου υπάρχει και μάλιστα δυσάρεστο, προσπαθούν να βρουν αντιστοιχία με προφητείες ή καλλιεργούν ελπίδες για μεγάλα ποθούμενα κτλ (π.χ. ότι θα πάρουμε την Πόλη πίσω κτλ). Ολοι αυτοί ξεχνούν ότι οι προφήτες ήταν θεούμενοι και για να τους κατανοήσουμε απόλυτα και αυθεντικά πρέπει και εμείς να είμαστε θεούμενοι για να τους ερμηνεύσουμε σωστά. Σκοπός δεν είναι ο φόβος, ούτε η καταστροφολογία, ούτε η άκρατη αισιοδοξία, χωρίς να προϋποθέτει εκ μέρους μας, μετάνοια και αληθινή προσπάθεια υλοποιήσεως της ευαγγελικής διδασκαλίας στη ζωή μας. Οποιος είναι ενωμένος με τον Θεό, έχει πίστη, δηλαδή εμπιστοσύνη και δεν δρα με πανικό, αλλά έχει εσωτερική ειρήνη και πληρότητα. Αντίθετα όποιος δεν τα έχει όλα αυτά, νομίζει ότι θα ορίσει το μέλλον του χωρίς τον Θεό ή και πάνω από τον Θεό, γι’ αυτό καταφεύγει με ελαφρά συνείδηση σε μάγους, μέντιουμ, χαρτορίχτρες και αυτοδιαφημιζόμενους «προφήτες» και φυσικά, γίνεται υποχείριο του πλάνου της ανθρωπότητος, του ίδιου του διαβόλου.
Κλείνοντας το άρθρο μας, διαπιστώνουμε όλοι ότι ζούμε σε μια εποχή αποστασίας από τον Θεό και συγχύσεως περί του τι είναι καλό και ωφέλιμο και τι κακό και πνευματικά βλαβερό. Δεν απέχει πολύ από αυτά που συνάντησαν και οι προφήτες στη δική τους εποχή. Επομένως εδώ βρίσκεται και η λύση, το κήρυγμα των προφητών, που πάντοτε είναι επίκαιρο και ζητούμενο στη ζωή μας. Είναι φάρος ότι ο Θεός όχι μόνο έρχεται και γίνεται άνθρωπος, αλλά ότι ήρθε και μπορούμε και εμείς να γίνουμε ένα με Αυτόν! Ας έχουμε την ευχή τους και τις πρεσβείες των προφητών στη ζωή μας! Αμήν!
*Ο π. Αντώνιος Χρήστου είναι απόφοιτος Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018
Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018
Πραγματοποιήθηκε η Προσκυνηματική Εκδρομή στην Αρκαδία, του Ι. Ν. Προφήτου Ηλιού Κόρμπι Βάρης.
Τη Τρίτη 27 Νοεμβρίου
2018, πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη προσκυνηματική εκδρομή του Ι. Ν.
Προφήτου Ηλιού Κόρμπι Βάρης, στα πλαίσια της ενισχύσεως του Φιλοπτώχου Ταμείου
του, σε δύο σημαντικές και Ιστορικές Ιερές Μονές της Ιεράς Μητροπόλεως
Μαντινείας και Κυνουρίας.
Το χρονικό της εκδρομής
είχε συνοπτικά ως εξής :
Στις 7.00 π.μ.
συγκεντρωθήκαμε στον Ιερό Ναό και αναχωρήσαμε με Λεωφορείο για την Αρκαδία.
Στις 8.20 φτάσαμε στο Ισθμό, όπου κάναμε την απαραίτητη στάση μας.
Στις 10.30 προσκυνήσαμε
και ξεναγηθήκαμε, στην Ιερά Μονή Παναγίας Μαλεβής.
Στη συνέχεια 11.30
αναχωρήσαμε για το παράπλευρο χωριό, τον Άγιο Πέτρο Αρκαδίας, όπου προσκυνήσαμε
στην κεντρική Εκκλησία και ψωνίσαμε στα μαγαζιά.
Στις 12.30 αναχωρήσαμε
για την πόλη της Τριπόλεως. Στις 1.30 περίπου όπου προσκυνήσαμε και ξεναγηθήκαμε
στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Μεγάλου Βασιλείου, από τον Προϊστάμενο του
Ιερού Ναού π. Ιωάννη Σουρλίγκα και τον νεωκόρο και υποψήφιο Κληρικό του
περικαλλούς αυτού Ναού.
Στις 3.00 μ.μ. φάγαμε
σε γνωστή ταβέρνα της πόλεως της Τρίπολης ενώ στις 4.40 μμ. Αναχωρήσαμε για την
Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Βαρσών.
Μεταβήκαμε στις 5.15 περίπου στη Μονή και προλάβαμε την Ακολουθία
του Εσπερινού. Στη συνέχεια μας μίλησε ένας από τους Πατέρες για το Ιστορικό της
Μονής και γενικότερα για την σύγχρονη δύσκολη εποχή μας, που δεν πρέπει να
απελπιζόμαστε αλλά να έχουμε ελπίδα! Μας
κέρασαν στο αρχονταρίκι καφέ και βουτήματα και ψωνίσαμε από την Έκθεση της Μονής
στο Αρχονταρίκι.
Στις 6.30 φύγαμε και με
μια ενδιάμεση στάση στον Ισθμό και γύρω στις 8.50 επιστρέψαμε στην Ενορία μας τελώντας
την Ακολουθία του Αποδείπνου μέσα στο λεωφορείο, ενισχυμένοι και ανανεωμένοι
πνευματικά!
H επόμενη προσκυνηματική εκδρομή της Ενορίας
μας, θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ, στις 22 Δεκεμβρίου 2018, στην Ιερά Μονή Αγίου
Αθανασίου Καλτετζών Κορινθίας. Λεπτομέρειες
θα ανακοινωθούν με νέα ανακοίνωση.
Εκ του Ιερού Ναού.
Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018
Ολοκληρώθηκαν οι λατρευτικές και εορταστικές εκδηλώσεις για την γιορτή του Αγίου Στυλιανού, στο Ίδρυμα Π.Α.Α.ΠΑ. Βούλας.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος πανηγύρισε
με κάθε λαμπρότητα και Εκκλησιαστική τάξη το Ιερό Παρεκκλήσιο του Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου
Βούλας, Άγιος Στυλιανός, το οποίο ευρίσκεται εντός του ιδρύματος του Π.Α.Α.ΠΑ.
(πρώην Π.Ι.Κ.Π.Α) Βούλας.
Την Παραμονή της Εορτής, Κυριακή 25 Νοεμβρίου
2018, στις 6.15 μ.μ., τελέσθηκε ο Πανηγυρικός Εσπερινός μετά Αρτοκλασίας, από
τον π. Παύλο (ο οποίος είναι Αμερικάνος και διακονεί στην Εκκλησία της Αμερικής), τον Ιεροδιάκονο π. Ιωάννη Αλεβιζόπουλο και τον π. Αντώνιο Χρήστου, τον υπεύθυνο Ιερέα του Ιδρύματος. Στον Εσπερινό
συμμετείχαν πολλά παιδιά του Ιδρύματος που
μπόρεσαν να μετακινηθούν, το προσωπικό που εφημέρευε, αρκετοί εθελοντές,
Κατηχητές και εκπρόσωποι συλλόγων, καθώς και προσκυνητές από την ευρύτερη
περιοχή.
Το αναλόγιο πλαισίωσαν
ο Πρωτοψάλτης του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικών Γλυφάδας κ.
Νικόλαος Πρώϊος, και χορός αποφοίτων και σπουδαστών της Σχολής Βυζαντινής και
Εκκλησιαστικής Μουσικής της Ι. Μ. Γλυφάδας Ε., Β, Β., Β.
Στο τέλος των Αποστίχων έγινε το κήρυγμα από
τον π. Αντώνιο, ο οποίος αναφέρθηκε στον βίο του Οσίου Στυλιανού,
υπογραμμίζοντας την ιδιαίτερη αγάπη του Αγίου στα παιδιά. Ολόκληρη η ομιλία εδώ
:
Πριν την Απόλυση
πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη λιτάνευση
Ιερά Λιτάνευση της Ιερής Εικόνος του Αγίου Στυλιανού, σε όλα τα τμήματα
του Ιδρύματος και με την επάνοδο της λιτανείας στο Εκκλησάκι πραγματοποιήθηκε η
απόλυση και η διανομή του Άρτου.
Την Δευτέρα 26 Νοεμβρίου
2016, τελέσθηκε ο Όρθρος και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία με την συμμετοχή του
π.Ματθαίου Χάλαρη ( Προϊσταμένου του Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου του ομώνυμο Δήμου της
Αττικής), του π. Παύλου από την Αμερική, του π. Δημητρίου Σαμαρά (Εφημερίου του
Ι. Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας και του π. Αντωνίου Χρήστου, Υπευθύνου Ιερέως
του Ιδρύματος, των παιδιών και εργαζομένων του Ιδρύματος, καθώς και Χριστιανών
από την ευρύτερη περιοχή.
Το Θείο Λόγον κήρυξε ο
π. ΜατΘαίος, ο οποίος με αφορμή τον βίο
του Αγίου Στυλιανού, μίλησε για τα οφέλη της παιδικής ηλικίας στην πνευματική
ζωή (την αθωότητα, την ανιδιοτέλεια, τα δάκρυα κ.α.).
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ο π.
Αντώνιος ευχαρίστησε όλους τους πατέρες που ήρθαν και συμμετείχαν στην πανήγυρη
του Προστάτου Αγίου Στυλιανού σε αυτό το Εκκλησάκι, την κ. Κονιδάρη και την κ.
Ψιλάκη και τους Φίλους του ΠΙΚΠΑ, καθώς
και όλους τους προσκυνητές και εθελοντές, που βοήθησαν και συνέβαλαν ο κάθε
ένας με τον τρόπο του, στον ευτρεπισμό του Ναού.
Μετά το "Δι' ευχών" και την
διανομή του αντιδώρου και του ευλογημένου άρτου, ο π. Αντώνιος μετέβηκε με το
Άγιο Δισκοπότηρο σε όλα τα τμήματα του Ιδρύματος, για να κοινωνήσουν τα παιδιά τα οποία δεν μπορούσαν να βρίσκονται στο
Εκκλησάκι.
Στη συνέχεια όλοι μετέβησαν στην αίθουσα
εκδηλώσεως του Ιδρύματος όπου ακολούθησε κέρασμα με εδέσματα, αναψυκτικά, γλυκίσματα
όλα προσφορά του "Συλλόγου Φίλοι του ΠΙΚΠΑ" με επικεφαλής την κ.
Κονιδάρη και εθελοντών από την Ενορία Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικών Γλυφάδας
και από τις Κατηχητικές Συνάξεις του Ιδρύματος η κ. Σοφία Καττού και ο κ.
Βίκτωρας Γρηγοράκος.
Την γενική παρουσίαση
και τον συντονισμό είχε ο π. Αντώνιος Χρήστου. Μουσική και τραγούδι από τον κ.
Σαλαμπάση και τον κ. Ευστράτιο και δύο μικρά θεατρικά εμπνευσμένα από τους Ψαλμούς
έπαιξαν τα παιδιά του Ιδρύματος με συντονιστή
τον κ. Μιχάλη Παπαργύρη. Ενώ πολλά παιδιά χόρεψαν και διασκέδασαν με την ψυχή τους.
Εκ του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Στυλιανού Π.Α.Α.ΠΑ.
Βούλας.
Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2018
Το Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Στυλιανού ΚΑΑΠ Βούλας (πρώην ΠΙΚΠΑ) ένα ναός για «επίγειους Αγγέλους»…!
του π. Αντωνίου Χρήστου
Τα Νότια Προάστια (το Ελληνικό, η Γλυφάδα, η Βούλα, η Βουλιαγμένη, η Βάρκιζα και η Βάρη), φημίζονται για πολλά πράγματα αναμφισβήτητα, αγαπητοί μου αναγνώστες. Όλες τις εποχές του χρόνου, αλλά ιδιαιτέρως τους Καλοκαιρινούς μήνες, κατακλύζονται από επισκέπτες άλλων περιοχών, που έρχονται για ψώνια, μπάνια, βόλτα, διασκέδαση και αναψυχή. Οι μόνιμοι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες, θέλοντας και μη, θα περάσουν μπροστά, από επιβλητικούς Ιερούς Ναούς (όπως είναι οι Καθεδρικοί Ναοί των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης Γλυφάδας, της Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας, της Υπεραγίας Θεοτόκου Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης), αλλά και μικρότερα Εκκλησάκια (όπως είναι του Αγίου Αλεξάνδρου Ελληνικού, Αγίου Παντελεήμονος Βουλιαγμένης και Αγίου Νικολάου Καβουρίου, Μετόχια και τα τρία της Μονής Πετράκη, της Κοιμήσεως Θεοτόκου Βαρκίζης κ.α.
Τα Νότια Προάστια (το Ελληνικό, η Γλυφάδα, η Βούλα, η Βουλιαγμένη, η Βάρκιζα και η Βάρη), φημίζονται για πολλά πράγματα αναμφισβήτητα, αγαπητοί μου αναγνώστες. Όλες τις εποχές του χρόνου, αλλά ιδιαιτέρως τους Καλοκαιρινούς μήνες, κατακλύζονται από επισκέπτες άλλων περιοχών, που έρχονται για ψώνια, μπάνια, βόλτα, διασκέδαση και αναψυχή. Οι μόνιμοι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες, θέλοντας και μη, θα περάσουν μπροστά, από επιβλητικούς Ιερούς Ναούς (όπως είναι οι Καθεδρικοί Ναοί των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης Γλυφάδας, της Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας, της Υπεραγίας Θεοτόκου Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης), αλλά και μικρότερα Εκκλησάκια (όπως είναι του Αγίου Αλεξάνδρου Ελληνικού, Αγίου Παντελεήμονος Βουλιαγμένης και Αγίου Νικολάου Καβουρίου, Μετόχια και τα τρία της Μονής Πετράκη, της Κοιμήσεως Θεοτόκου Βαρκίζης κ.α.
Υπάρχει όμως ένα Ιερό
Παρεκκλήσιο, για πολλούς άγνωστο, ακόμη και για τους ίδιους τους κατοίκους της
ευρύτερης περιοχής, το οποίο όμως είναι πολύ ιδιαίτερο και μοναδικό και αξίζει
κάποιος να το επισκεφθεί και να προσκυνήσει. Ομιλούμε για το Ιερό Παρεκκλήσιο του
Αγίου Στυλιανού Παφλαγόνος του Ιδρύματος ΚΑΑΠ Βούλα. Εορτάζει στη μνήμη του
Αγίου 25 και 26 Νοεμβρίου κάθε χρόνο, ενώ ανήκει στην δικαιοδοσία του Ιερού
Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας. Ο γράφων το άρθρο αυτό, έχουμε με την ευλογία
του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Γλυφάδας, Ε. Β. Β. & Β. κ.
Παύλου την ευθύνη λειτουργίας του (μαζί
βεβαίως με τα υπόλοιπα εφημεριακά μας καθήκοντα εκτός Ιδρύματος), εδώ και μία ολόκληρη
δεκαετία.
Το Εκκλησάκι δεν είναι
ορατό από τον δρόμο, παρόλο που απέχει μόλις 500 μέτρα από την παραλιακή (οδός
Καραμανλή 2, Βούλα) και πρέπει να μπει κανείς εντός του Ιδρύματος για να
μπορέσει να το δει και να το εντοπίσει. Πρόκειται για ένα μικρό Εκκλησάκι, που
φτιάχτηκε την δεκαετία του 1980, από τον Σύλλογο Φίλοι του ΠΙΚΠΑ, είναι σε
ρυθμό μονόκλιτης Βασιλικής, με ιδιαίτερες «λαϊκές τοιχογραφίες» του 1996. Το
Παρεκκλήσιο, δεν είναι βέβαια κάθε μέρα ανοιχτό, αλλά λειτουργεί για τις
ανάγκες των παιδιών και του προσωπικού
όταν χρειάζεται (στη μνήμη του Αγίου Στυλιανού, πριν τα Χριστούγεννα, στους
Χαιρετισμούς της Παναγίας την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, Στις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος,
κάποιες Θείες Λειτουργίες σε μεγάλες Γιορτές και την περίοδο του
Δεκαπενταυγούστου) Συγκινητικές είναι και οι Βαπτίσεις κάποιων παιδιών του
Ιδρύματος που τελούνται εκεί, καθώς και η Ακολουθία της Αναστάσεως, κάθε χρόνο το
Μεγάλο Σάββατο, στις 10 το βράδυ.
Αξίζει να πούμε λίγα
ιστορικά, που δεν είναι πολύ γνωστά στο ευρύ κοινό για το Ίδρυμα, στο οποίο δεσπόζει το Εκκλησάκι του
Αγίου Στυλιανού και φυσικά ο Άγιος δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού είναι ο
Προστάτης των παιδιών. Το 1914 ιδρύθηκε το Π.Ι.Κ.Π.Α, αρχικά για την φροντίδα
θυμάτων πολέμου. Αργότερα εξελίχθηκε σε προνοιακό φορέα για την φροντίδα και
προστασία του παιδιού.
Μετά το 1950, ιδρύθηκε
το Κέντρο Αποθεραπείας και Αποκατάστασης Αναπήρων Παίδων (Κ.Α.Α.Π_,
δυναμικότητας 400 κλινών και με ξεχωριστή Μονάδα Σπαστικών, στο χώρο που
στεγάζεται σήμερα το Παράρτημα Αποθεραπείας & Αποκατάστασης Παιδιών με
Αναπηρία Βούλας (Π.Α.Α.ΠΑ.Β).
Το σημερινό Π.Α.Α.ΠΑ.Β,
αποτελεί Παράρτημα του Ν.Π.Δ.Δ. «Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας
Αττικής» , του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Αποτελεί
έναν από τους κύριους και σημαντικότερους Φορείς Παιδικής Προστασίας στη χώρα,
που ως στόχο έχει την προστασία, αποκατάσταση και κοινωνική ένταξη των παιδιών
με αναπηρίες. Συγκεκριμένα προστατεύει συνολικά 130 παιδιά: Στις κτιριακές
εγκαταστάσεις του πρώην ΠΙΚΠΑ στην περιοχή της Βούλας, Στις κτιριακές
εγκαταστάσεις του πρώην Θ.Χ.Π.Π. Αθήνας, στην περιοχή του Σκαραμαγκά, καθώς και
στις δομές Αποϊδρυματισμού στις περιοχές της Δραπετσώνας, Πατησίων και Βύρωνα.
Στο Ίδρυμα λειτουργούν
δύο Κατηχητικές Συνάξεις κάθε Παρασκευή, μία για τα μικρότερα παιδιά (από
Δημοτικό μέχρι Γυμνάσιο) και μία για παιδιά Λυκείου και Φοιτητές και τα
διακονεί μία ευρύτερη ομάδα, από Κατηχητές που φροντίζουν για την μεταφορά των
παιδιών, στην αίθουσα που γίνεται το μάθημα (Ο χώρος παραχωρείται από τον
σύλλογο Φίλοι του ΠΙΚΠΑ Βούλας), για την φροντίδα τους, το κέρασμά τους και ότι
άλλο χρειαστεί. Παλιότερα υπήρχε επίσης μια ομάδα που αναλάμβανε να μεταφέρει
τα παιδιά σε Ενορίες για Εκκλησιασμό τις Κυριακές εκτός Ιδρύματος και μετά τα
πήγαιναν και τα κερνούσαν σε μαγαζιά, όμως για διάφορους λόγους δυστυχώς και
αντικειμενικές δυσκολίες, έχει ατονήσει αυτή η προσπάθεια και θέλουμε να
πιστεύουμε προσωρινά. Ευτυχώς έχουν παραμείνει κάποιοι εθελοντές, και το
υλοποιούν ακόμη, φιλοξενώντας τα παιδιά ακόμη και σπίτι τους και δρουν έστω μεμονωμένα
σε μερικά παιδιά.
Βεβαίως, δεν μπορούν
όλα τα παιδιά να μετέχουν των λατρευτικών και κατηχητικών δράσεων της τοπικής
Εκκλησίας, εντός του Ιερού Ναού και της αίθουσας (υπάρχουν βαρεία περιστατικά ή
κινητικά προβλήματα). Όμως έχουμε φροντίσει να κοινωνούν όλα τα παιδιά που
είναι βαπτισμένα, με το Άγιο Δισκοπότηρο στους θαλάμους τους σε κάθε Θεία
Λειτουργία, καθώς και κάποιες λιτανείες που θα περάσει η Ιερά Εικόνα του Αγίου
Στυλιανού στη πανήγυρη ή του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή, ή το εικόνισμα της
Παναγίας μας τον Δεκαπενταύγουστο, για να προσκυνήσουν όλοι!
Κλείνοντας το άρθρο μας
για το Εκκλησάκι, αλλά και για τα παιδιά και το προσωπικό του Ιδρύματος που με
αυταπάρνηση προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, πέρα του δέοντος και του καθήκοντος,
έχουμε να μεταφέρουμε στην αγάπη σας, το πόσο ευλογημένοι αισθανόμαστε που
διακονούμε σε αυτή την γωνιά την ποιμαντική της Εκκλησίας μας. Είναι αλήθεια,
ότι περισσότερο λαμβάνουμε παρά
προσφέρουμε, από το χαμόγελο, την αγάπη και την αθωότητα αυτών των παιδιών.
Πληροφορείσαι για πολλά οικογενειακά δράματα και περιπέτειες στα παιδιά που βρίσκονται
εκεί, αλλά κάθε δικό τους χαμόγελο είναι μια νίκη στην ασχήμια αυτού του
κόσμου, είναι μια μετοχή της Αναστάσεως έναντι της φθοράς του θανάτου και της
αμαρτίας! Είναι μια συναναστροφή με επίγειους Αγγέλους, οι οποίοι αντί για
φτερά έχουν ένα καροτσάκι, ή μία νοητική στέρηση, αλλά δοξάζουν και πιστεύουν
στο Θεό εκεί που άλλοι αρτιμελείς και στη θαλπωρή της οικογένειας, απιστούν γκρινιάζουν
ή αναρωτιούνται το γιατί..! Δόξα τῷ Θεῷ πάντων ἔνεκεν !
*Απόφοιτος Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2018
Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2018
Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018
Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2018
Εκδόθηκε το Εγκόλπιο Ημερολόγιο του σωτήριου έτους 2019 μ.Χ., της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης .
Κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα, επίσημα, το νέο εγκόλπιο
Ημερολόγιο της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ε., Β., Β. και Β., για το σωτήριο
έτος 2019. Είναι το 16ο κατά σειρά Ημερολόγιο που κυκλοφορεί από την
Ιερά Μητρόπολη και είναι αφιερωμένο στο πρόσωπο της Παναγίας μας, ιδιαιτέρως
στην Εορτή της αφιερώσεώς της στον Ναό του Θεού και στον Ενοριακό Ιερό Ναό
Εισοδίων Θεοτόκου Τερψιθέας Γλυφάδας, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα
Ναός της Ιεράς Μητροπόλεως και βρίσκεται στην πλατεία Καραϊσκάκη του Δήμου
Γλυφάδας.
Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο Ποιμενάρχης μας κ. Παύλος, κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη συμπλήρωση των δέκα χρόνων Αρχιερατείας και Ποιμαντορίας του στη νεοσύστατη Ιερά Μητρόπολη και τονίζει : «Ἀπευθυνόμενος σέ ὄλους ἐσᾶς, τά πνευματικά παιδιά μου, σᾶς προσκαλῶ, να παρακαλοῦμε συνεχῶς την Παναγία μας, νά σταλάζει στίς καρδιές μας, μερικές μόνο άκτῖνες άπό τό ϋπέρλαμπρο φῶς, μέ τό ὁποῖο εἶναι περιβεβλημένη μέσα στόν Παράσεισο. Νά Τήν παρακαλοῦμε, νά ἔλθει στήν καθημερινότητά μας ¨η θεϊκή φωτοχυσία, τήν ὀποία μόνον Ἐκείνη ξέρει μέ φιλαθρωπία νά μᾶς στέλνει». Τέλος, ο Σεβασμιώτατος κλείνει προσευχόμενος και ευχόμενος : «Εἴθε ἡ Ὑπερευλογημένη καί Πανάχραντος Δἐσποινα τοῦ κόσμου, να εἰσακούει τις δεήσεις καί τά παρακάλια μας και νά δίνει στόν καθένα μας, εὐκαιρίες μετάνοιας καί σωτηρίας».
Το ημερολόγιο περιέχει απόσπασμα από το έργα «Λόγος στήν Εἴσοδο τῆς Θεομήτορος στόν Ναό » καί «Στήν Εἴσοδο τῆς Θεομήτορος στόν Ναό» σε νεοελληνική απόδοση, του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά και του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίου αντίστοιχα. Επίσης, περιέχει σύντομο ιστορικό και φωτογραφικό υλικό του Ιερού Ναού Εισοδίων Θεοτόκου Τερψιθέας.
Όπως και τα προηγούμενα ημερολόγια της
Μητροπόλεως, έτσι και το φετινό, περιέχει πληροφορίες για την διοίκηση της
Ιεράς Μητροπόλεως, τα πρόσωπα που διακονούν στις υπηρεσίες της, τα τηλέφωνα
επικοινωνίας, όπως επίσης και τα τηλέφωνα όλων των Ενοριών. Πολύ χρήσιμη και
πρακτική είναι η μηνιαία αναφορά πότε
και από τι νηστεύουμε ή όχι καθημερινά. Φυσικά αναφέρονται ποιοι σημαντικότεροι
Άγιοι εορτάζουν καθημερινά, όπως επίσης για τα Αποστολικά και Ευαγγελικά
Αναγνώσματα των Κυριακών και των Δεσποτικών και Θεομητορικών Εορτών κ.α.
Το Ημερολόγιο επιμελήθηκε για άλλη μια χρονιά, ο Προϊστάμενος του Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης και Γραμματεύς της Ιεράς Μητροπόλεως Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Αντζουλάτος. Τα ιστορικά στοιχεία του Ιερού Ναού στον οποίο είναι αφιερωμένο φέτος το Ημερολόγιο, επιμελήθηκε ο Προϊστάμενος του ναού και Γενικός Αρχιερατκός Επίτροπος της Ιεράς μας Μητροπόλεως, Πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Βαρθομολαίος.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν το Ημερολόγιο και να το προμηθευτούν άμεσα, σε όλες τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως και να ενισχύσουν έτσι το πολυποίκιλο φιλανθρωπικό και εν γένει ποιμαντικό έργο της Τοπικής Εκκλησίας. Αναμφισβήτητα, το Ημερολόγιο Τσέπης της Ιεράς μας Μητροπόλεως, αποτελεί ένα χρήσιμο εφόδιο για κάθε πιστό που ανήκει ή δραστηριοποιείται στην Μητροπολιτική αυτή περιφέρεια, αλλά και για κάθε ορθόδοξο Χριστιανό γενικότερα.
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως
Η προσπάθεια να κάνουμε φάτνη την καρδιά μας, στην πορεία μας προς τη Γέννηση του Σωτήρος Χριστού μας
Προϊστάμενου Ι.Ν. Προφήτου Ηλία Κόρμπι Βάρης, της Ι. Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. & Β.
Αγαπητοί μου Αναγνώστες, η στιγμή που βγαίνει το σημερινό μας άρθρο, συμπίπτει με την ημέρα της 15ης Νοεμβρίου, που ως γνωστόν είναι και το σημείο ενάρξεως της νηστείας, για την προετοιμασία μας για την Εορτή των Χριστουγέννων. Οταν η Εκκλησία μας προβλέπει νηστεία, το κάνει σε περιόδους με έντονη πνευματική εργασία και ψυχοσωματική προετοιμασία για τον εορτασμό μεγάλων, κοσμοσωτήριων γεγονότων και εορτών, όπως και η εορτή της Σαρκώσεως Του Θεού Λόγου και της Γέννησης Του Θεανθρώπου, «στη Μητρόπολη των Εορτών», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας, που εορτάσαμε στις 13 Νοεμβρίου, ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως.
Από τις 15 Νοεμβρίου έως τις 17 Δεκεμβρίου (κατ’ άλλη παράδοση έως τις 12 Δεκεμβρίου) νηστεύουμε το κρέας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά κ.α. Ομως σε αντίθεση με την αυστηρή νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εδώ καταλύουμε το ψάρι (εκτός βεβαίως Τετάρτης και Παρασκευής, που νηστεύουμε αυστηρά ως συνήθως). Μετά τις 17 (ή 12 για άλλους) Δεκεμβρίου, νηστεύουμε και το ψάρι, πράγμα που δηλώνει ότι αυτή η περίοδος διαμορφώθηκε μεταγενέστερα, κατά μίμηση του Πάσχα και αρχικώς είχε 1 εβδομάδα μόνο νηστεία για την τότε εορτή των Επιφανείων, που ήταν η Εορτή της Γεννήσεως και των Θεοφανείων Του Χριστού μας μαζί! Αργότερα αυτό έσπασε σε δύο εορτές και επεκτάθηκε η νηστεία στα σημερινά δεδομένα, καθώς κατά τα Χριστούγεννα έως και την 4η Ιανουαρίου έχει κατάλυση εις πάντας, ενώ παραμονή των Θεοφανείων λόγω της ομαδικής βαπτίσεως των Κατηχουμένων, νήστευε όλη η Εκκλησία, και το διατηρεί μέχρι και σήμερα!
Εμείς οι Χριστιανοί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νηστεία υπάρχει κατά υπόδειξη του ίδιου Του Κυρίου μας και έχει πραγματικό νόημα, όταν συνδυάζεται με προσευχή και ελεημοσύνη. Για το λόγο αυτό, η Εκκλησία μας, με την έναρξη της νηστείας, προσκαλεί σε εντονότερη λειτουργική ζωή και αγαθοεργία, όλη αυτή την περίοδο αλλά και όχι μόνο, σε όλη μας τη ζωή!
Πολλές Ενορίες έχουν δημιουργήσει μία πολύ όμορφη εκκλησιαστική παράδοση, που προβλέπει για την περίοδο αυτή την καθημερινή τέλεση της Θείας λειτουργίας, την τέλεση δηλαδή όπως λέμε στην Εκκλησιαστική Γλώσσα, του Ιερού Σαρανταλείτουργου, ιδιαίτερα όταν διακονούν σε μία Ενορία πάνω από ένας Ιερέας. Τόσο οι μεγάλες Εορτές (π.χ. των Εισοδίων της Θεοτόκου) και οι μνήμες Αγίων (π.χ. Ευαγγελιστού Ματθαίου), οι περισσότεροι Προφήτες, οι Προπάτορες, ο Αγιος Σάββας, η Αγία Βαρβάρα, ο Αγιος Νικόλαος, ο Αγιος Σπυρίδων, ο Αγιος Διονύσιος, ο Αγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος κ.α.) όσο και οι άλλες ημέρες που ψάλλουμε τις καταβασίες «Χριστός γεννάται δοξάσατε…» φανερώνουν και προετοιμάζουν τους φιλακόλουθους πιστούς για τα Χριστούγεννα, σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους προεόρτιους ύμνους και τη γενικότερη πνευματική ατμόσφαιρα.
Πολλοί Χριστιανοί προσέρχονται αυτές τις ημέρες και στο πετραχήλι του πνευματικού τους, προσπαθώντας να καθαρίσουν την καρδιά τους από τα πάθη και τις αμαρτίες, ώστε να γίνει νοητή φάτνη, για να σκηνώσει μέσα της ο Λυτρωτής Χριστός. Βλέπουμε καθαρά αυτή την πνευματική προοπτική, που είναι λιγότερο θορυβώδης, αλλά πολύ ουσιαστική, σε αντίθεση με το εμπορικό «πνεύμα των Χριστουγέννων» όπου δεσπόζει η βουή από τη συγκέντρωση των καταναλωτών στα πολυκαταστήματα, με τις έντονα στολισμένες βιτρίνες με τον «Αγιο Βασίλη της Σκανδιναβίας» και τις «χριστουγεννιάτικες» προσφορές των προϊόντων και υπηρεσιών, που σε κάνουν όμως να απορείς: Αλήθεια, που είναι ο Χριστός σε όλο αυτό;
Ολα αυτά τα έχουμε καυτηριάσει και σε παλαιότερα άρθρα μας, για το θέμα, γι’ αυτό φέτος θα αρκεστούμε σε αυτό που μας οδηγεί η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, να κοιτάξουμε μέσα μας, να εντοπίσουμε τα πάθη, τις αμαρτίες και τις αδυναμίες μας, να βάλουμε αρχή μετανοίας και να αναζητήσουμε το Χριστό, που και φέτος θα γεννηθεί στο Σπήλαιο της ταπεινής μας καρδιάς, αρκεί να το θέλουμε και να το επιζητούμε.
Αυτά τα Χριστούγεννα λοιπόν, ας αναζητήσουμε πάλι την ιερότητα και κατάνυξή τους. Ας αντισταθούμε σε κάθε τι που προσπαθεί να τα αλλοιώσει και διαστρέψει, είτε εκτός είτε εντός Εκκλησίας! Να μην αφήσουμε ούτε μια μέρα, που δεν θα την εκμεταλλευτούμε και αξιοποιήσουμε πνευματικά. Ας ενισχύσουμε από το υστέρημά μας, τον Ερανο Αγάπης των Ιερών Μητροπόλεων και Ενοριών, ώστε να μη μείνει κανένας αδελφός μας χωρίς τα απαραίτητα και αναγκαία.
Η ποιμαντική σε συνδυασμό με την ασκητική. Η λειτουργική σε συνδυασμό με τη λαϊκή παράδοση. Η αγάπη σε συνδυασμό με τη μετάνοια. Το τραγούδι σε συνδυασμό με τον ύμνο. Η εικόνα της Γεννήσεως σε συνδυασμό με την Ευαγγελική διήγηση, η ομορφιά σε συνδυασμό με την απλότητα και τη λιτότητα, η λαμπρότητα σε συνδυασμό με την κατάνυξη, αντιθετικές εικόνες και καταστάσεις, που όμως συνδυάζονται, συνεργάζονται και ομονοούν, όλες αυτές τις ημέρες, της προσμονής και αναμονής, της χαράς και της ελπίδας, σε έναν κόσμο εχθρικό και αδιάφορο, προς το Χριστό και τους σύγχρονους ακολούθους του και μιμητές Του.
Κλείνοντας, αγαπητοί μας αναγνώστες και το παρόν άρθρο, θέλουμε απλά και ταπεινά να προτρέψουμε όλους όσους διαβάζουν αυτές τις γραμμές, αξίζει να γίνουμε «ποιμένες» που θα αγρυπνούν, «μάγοι» που θα αναζητούν και στο τέλος προσκυνούν, «αστέρας» και «Αγγελοι» που θα φανερώνουν και δοξολογούν.
Ευχόμαστε ο Κύριος να γεννηθεί στις καρδιές μας και να αποτελέσουμε προσωπικότητες, που θα γεννούν Χριστό στις καρδιές των άλλων ανθρώπων που μας συναναστρέφονται και ζητούν από εμάς, συνέπεια, αγάπη και ελπίδα. Ας δώσουμε στις καρδιές μας τόπο και χρόνο για Εκείνον, που ως βρέφος γεννιέται αλλά ως Θεός αποκαλύπτεται σε κάθε έναν που ειλικρινά τον πιστεύει και τον αναζητά! Αμήν!
*Απόφοιτος Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.