Το καλοκαίρι για τους περισσότερους σημαίνει μήνας διακοπών, ξενοιασιάς και γενικότερα πιο χαμηλοί ρυθμοί στην καθημερινότητά μας, σε σχέση με τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου!
Για το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων όμως πάει αντίθετα σε αυτή την αντίληψη! Δουλεύει πυρετωδώς!!! Στην αρχή φρόντισε να αναγνωρίσει και να εξισώσει τα ξένα ΙΕΚ και κολλέγια με τα Ελληνικά, δίνοντας τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα! και 2ο Φρόντισε να κάνει την σπουδαία «μεταρρύθμιση» στο μάθημα των θρησκευτικών, αφού πλέον ο κάθε ένας ή ο γονιός ενός ανηλίκου, μπορεί με μια απλή δήλωση να εξαιρείται από το μάθημα, χωρίς να αιτιολογεί το λόγο, αφού κάτι τέτοιο θεωρήθηκε προσωπικό δεδομένο! Όλα αυτά εν μέσω καλοκαιριού, που ο περισσότερος κόσμος είναι στην παραλία ή ετοιμάζεται να πάει, για να περάσει τα δύο παραπάνω θέματα όσο το δυνατόν πιο μαλακά, χωρίς αντιδράσεις από τους θιγόμενους!
Ο σχολιασμός μου θα επικεντρωθεί στο δεύτερο θέμα (όπως γράφει και ο τίτλος) αφού ως κληρικός και πτυχιούχος Θεολόγος, είναι στα άμεσα ενδιαφέροντά μου και κάπως, τα ξέρω «από μέσα» τα πράγματα :
Το θέμα καταρχήν είναι πολύ παλιό! Από τον καιρό του Μεσαίωνα η Εκκλησία στη Δύση είχε στα χέρια της, την περισσότερη οργανωμένη εκπαίδευση! Το μάθημα των θρησκευτικών δέσποζε έναντι των άλλων μαθημάτων, αφού τότε οι περισσότερες επιστήμες (ψυχολογία, βιολογία, φυσική, κοινωνιολογία κτλ) δεν είχαν καν ανακαλυφθεί ή δεν είχαν συστηματοποιηθεί κάτω από την αντίδραση και τον πόλεμο της Δυτικής Εκκλησίας! Σιγά σιγά τα πράγματα άλλαξαν, ήρθε η Αναγέννηση ήρθε ο Διαφωτισμός (Σκέφτομαι άρα υπάρχω του Καρτέσιου κτλ) όπου η λογική, όρθωσε το ανάστημά της στην πίστη και μάλιστα την αμφισβήτησε έντονα! Θα λέγαμε ότι ο Ορθολογισμός πήρε το αίμα του πίσω από την από την Εκκλησία και τη Θρησκεία γενικότερα. Η Εκκλησία ως αντίσταση προσπάθησε για να διατηρήσει τα κεκτημένα προσφέροντας την γνωστή συντήρηση και τον σκοταδισμό της αμαυρώνοντας παρά υπερασπίζοντας στην ουσία την πίστη! Μετά όμως τους 2 Παγκόσμιους πολέμους, και την τεχνολογία όχι να υπηρετεί την καλυτέρευση της ζωής του ανθρώπου (όπως πίστευαν), αλλά να χρησιμοποιείται για να την σκοτώνει γρηγορότερα και περισσότερο, ο κόσμος κατάλαβε ότι επιστήμη χωρίς ηθική πάλι είναι το άλλο άκρο! Έτσι Αυτά τα δύο (πίστη και λογική) πέρασαν πολλές περιπέτειες και στάδια μέχρι και εξισορρόπησαν, τουλάχιστον στα χαρτιά και την θεωρεία στα νεότερα χρόνια και έπαψαν την πολεμική μαζί τους, αφού ουσιαστικά αποτελούν την ίδια όψη του ίδιου νομίσματος για να έχουμε πλήρη εικόνα των πραγμάτων! Αυτά για μια γενικότερη θεώρηση!
Στην Ελλάδα τώρα από το νέο Ελληνικό κράτος και μετά, το μάθημα των θρησκευτικών ήταν αναπόσπαστο στην εκπαίδευση του Έλληνα, τόσο γιατί αναγνώρισε την προσφορά της Εκκλησίας στον καιρό της δουλείας και τον ρόλο της στην επανάσταση, αλλά κυρίως γιατί στην Ορθόδοξη ανατολή, δεν είχαμε τις ακρότητες και τον σκοταδισμό του δυτικού μεσαίωνα! Η Ορθοδοξία πάντα είχε την διάκριση μεταξύ της επιστήμης που εξηγεί το επιστητό και της πίστης που είναι η αποκάλυψη του υπεραισθητού του Θεού στον κόσμο και στην ιστορία! Όπου παρατηρήθηκαν μεμονωμένα γεγονότα στον Ορθόδοξο Ελλαδικό χώρο με ακρότητες, ήταν λόγω των Δυτικών επιδράσεων...καθώς στο πρώτο Ελληνικό κράτος είχαμε τον Όθωνα (Βασιλιά Βαυαρό Καθολικό) και Υπουργό για την θρησκεία των Μάουερ, έναν Προτεστάντη! Αντιλαμβάνεσθε το τερατούργημα να υπάρχει ορθόδοξο ποίμνιο και Κεφαλή της Εκκλησίας να είναι (κατά τα πρότυπα της Αγγλίας) ο Καθολικός Βασιλιάς και όργανο του και αντικαταστάτης του ο προτεστάντης Υπουργός του!
Η Θεολογική σχολή ήταν μία από τις 6 του πρώτου Πανεπιστημίου και γενικά ήταν ισόκυρο μάθημα μαζί με τα άλλα, στα σχολεία κάθε βαθμίδας! Βέβαια ο υποχρεωτικός Εκκλησιασμός των Σχολείων κατά τα Σάββατα και ο αυστηρός ευσεβισμός και πουριτανισμός της εποχής του μεσοπολέμου (καμία σχέση με το αυθεντικό Ορθόδοξο φρόνημα) με αποκορύφωμα την εποχή της Χούντας, είχε σαν αποτέλεσμα την αντίδραση και την απέχθεια του κόσμου έναντι της Εκκλησίας και του μαθήματος! Τα τελευταία χρόνια εκτός από την βάση, δηλαδή τον κόσμο, άρχισε και μια σταδιακή και μεθοδευμένη επίθεση και από την κορφή τις Κυβερνήσεις και ειδικότερα από κατά τα άλλα Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται και να υποτιμάται από τις εκάστοτε διοικήσεις του (Υπουργείου), αλλά και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με τις γνωμοδοτήσεις του :
Στην αρχή μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος. Μετά βγήκε το μάθημα από τις πανελλήνιες εξετάσεις. Στη συνέχεια συστηματικά το μάθημα μπαίνει στις χειρότερες διδακτικά ώρες (όπως την τελευταία ώρα Παρασκευής). Πέρσι απαγορεύτηκαν οι πνευματικοί-Εξομολόγοι στα Σχολεία, μειώθηκε ο Εκκλησιασμός των παιδιών και η σύνδεσή τους με την εκάστοτε Ενορία που ανήκουν. Η γιορτή των τριών Ιεραρχών έγινε αργία αντί για σχολική εορτή, με αποτέλεσμα να μην Εκκλησιάζονται καν τα παιδιά αυτή την ημέρα! Το ίδιο και ο Εκκλησιασμός των παιδιών κατά τις Εθνικές Εορτές! Πάνε μόνο οι σημαιοφόροι και οι παραστάτες κάθε σχολείου και αυτό μόνο στην δοξολογία! Μετά το μάθημα από απολογητικό και κατηχητικό, γίνεται περισσότερο θρησκειολογικό και γενικό και τώρα ως κερασάκι στη τούρτα ήρθε η εξαίρεση του κάθε μαθητή ακόμα και των Ορθοδόξων με μια απλή δήλωση και χωρίς αιτιολογία !
Ας μη μακρηγορώ ας πάμε στην ουσία του θέματος : Στο ισχύον Σύνταγμα ο σκοπός της εκπαίδευσης και ο στόχος της Σύμφωνα με το άρθρο 16 παράγραφος 2 είναι :
ΑΡΘΡΟ 16
2. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Λέει και θρησκευτική ανάπτυξη! Άλλαξε το Σύνταγμα και δεν το πήραμε χαμπάρι; Δεν υποτίθεται ότι βρίσκονται οι βουλευτές, οι Υπουργοί και γενικά ο κάθε παράγων αυτού του τόπου να τηρεί τους Νόμους και το Σύνταγμα της χώρας; Που είναι αυτό στην προκειμένη περίπτωση!
Το ξέραμε ότι είμαστε πίσω από την υπόλοιπή αναπτυγμένη Ευρώπη, αλλά τουλάχιστον δεν ρίχνουμε μια ματιά τι γίνεται και τι έκαναν; (Αλλά φυσικά αυτό το κάνουμε επιλεκτικά μόνο όταν συμφέρει! π.χ. για το συμβόλαιο Συμβίωσης και αργότερα όταν ωριμάσουν οι συνθήκες στην νομιμοποίηση των γκέϊ γάμων). Σε όλη την Ευρώπη το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό και μάλιστα σε πολλές χώρες η Εκκλησία η ίδια έχει τον λόγο για το ποιος κάνει το μάθημα και το τι θα διδάξει! Στη Γαλλία στην χώρα του Διαφωτισμού και της πλήρης άθρησκης οργάνωσης του κράτους, από πέρσι επανέφερε το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, βλέποντας το Ισλάμ να αναπτύσσεται στη χώρα και τον λαό να μην έχει μια πυξίδα ιδανικών και παραδόσεων! Το ίδιο και στην Ρωσία που είχε κάνει τόσο πόλεμο έναντι της Εκκλησίας από το Καθεστώς! Η Εκκλησία και τα θρησκευτικά γύρισαν και ανθούν! Εμείς για πιο λόγο να προσπαθούμε να αλλάξουμε αυτή την κατάσταση; Οι Μουσουλμάνοι συμπολίτες μας απολαμβάνουν όλα τα προνόμια και διεκδικούν συνέχεια και άλλα για να μαθαίνουν για την θρησκεία τους, εμείς απεμπολούμε και αυτά που έχουμε; Αυτό το 98% που ήταν πριν κάποια χρόνια στην Πατρίδα μας, ενοχλούσε πολλούς και σταδιακά βρήκαν τρόπους να το σπάσουν και θα συνεχίσουν, όσο κάποιοι σε ψηλές καρέκλες, ως άλλοι Εφιάλτες ανοίγουν κεκόπορτες, από μέσα! Υπάρχουν πολλοί αλλοδαποί και με διάφορα θρησκεύματα (διαπολιτισμική εκπαίδευση) ; Σεβαστό! Είναι ελεύθεροι να απέχουν, αλλά τα ελληνόπουλα τα βασικά της πίστης τους και της παράδοσής τους, ποιος θα τα διδάξει με δεδομένο ότι ούτε στα κατηχητικά έχουν χρόνο να έρχονται;
Τα παιδιά είναι πνιγμένα με τόσα φροντιστήρια και υποχρεώσεις! Πολλοί γονείς για να τα ελαφρώσουν λίγο θα υπογράψουν με ελαφριά την καρδιά τα παιδιά να μην συμμετέχουν στο μάθημα! Ποιο μάθημα; Αυτό που είναι το μόνο που εξηγεί για το όχι πως υπάρχει και λειτουργεί ο κόσμος, αλλά για το Ποιος το έφτιαξε! Το μάθημα εκείνο που μας εξηγεί, μαθαίνει και ενημερώνει για την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά που κατέχουμε από τα θρησκευτικά μνημεία και την Εκκλησιαστική τέχνη της αρχιτεκτονικής, μουσικής και Αγιογραφίας! Που μας μάθαινε και μας ανέλυε για το πώς ο Θεός αποκαλύφθηκε στους ανθρώπους και πως ενέργησε τόσο στην Παλαιά όσο στη Καινή μέχρι της ημέρες μας στην ιστορία! Για το μάθημα εκείνο, που έδινε και δίνει νόημα και προοπτική στη ζωή όλων, σε σχέση με τον Θεό, τους συνανθρώπους μας και τον ευατό μας! Που μας μάθαινε για τον πλούτο της Εκκλησιαστικής Ιστορίας που ήταν και κομμάτι της Ιστορίας του ίδιου του λαού μας! Για το μάθημα που μας φώτιζε και για τα πιστεύω των άλλων λαών και θρησκειών με αποτέλεσμα να κατανοούμε καλύτερα το σύγχρονο γίγνεσθαι και την ιδιοσυγκρασία των λαών! Το μάθημα εκείνο που δεν ήταν μόνο ξερή θεωρεία, αλλά κυρίως ήταν παραθυράκι για βίωμα και ζωή!
Σε αυτό το μάθημα κάποιοι θέλουν να βάλουν ταφόπλακα, με διάφορα τεχνάσματα! Εμένα πάντως: «συνένοχο στον φόνο δεν θα με έχετε…..».
Διάκονος Αντώνιος Χρήστου