Θα’ λεγε κάποιος, πως ακούσαμε ένα ακόμη θαύμα
του Χριστού. Όμως μέσα σ’ αυτό το θαύμα κρύβεται μια ολόκληρη διεργασία της
αγάπης του Θεού και της καρδιακής ανταποκρίσεως του ανθρώπου σ’ αυτό το θαύμα
που κάνει.
Αυτή η περικοπή, που ακούσαμε πριν από λίγο προσδιορίζει
βαθιές καρδιακές διεργασίες, που είναι ανοιχτές και για μας φυσικά, για τη λειτουργία
του δρόμου του θαύματος, που εμείς το καταλαβαίνουμε σαν κάποιο έκτακτο γεγονός
μετά από το οποίο γίνεται κάτι ξαφνικά επάνω μας.
Προσέξτε τις
λεπτομέρειες της περικοπής. Εδώ προσδιορίζεται πάρα πολύ συγκεκριμένα, σχεδόν
με τρεις λέξεις, το είδος της αρρώστιας της γυναίκας. Λες και γράφει κάποιος
ένα ιατρικό δελτίο. Λέει: «ἦν συγκύπτουσα
καὶ μὴ δυναμένη ἀνακῦψαι εἰς τὸ παντελές». Και θέλει κάτι να προκαλέσει ο
Ευαγγελιστής Λουκάς για τη διεργασία της βαθειάς ερμηνείας του κειμένου.
Από ότι ερμηνεύουν οι πατέρες, μέσα στην καρδιά της
γυναίκας, παρότι εξωτερικά ακίνητης, λειτουργείται μια πολύ βαθειά καρδιακή
κίνηση προς τον Χριστό. Η κίνηση αυτή
είναι δυνατό να γίνει αντιληπτή μόνο με έναν τρόπο ησυχαστικό, βαθειά νηπτικό,
ασκητικό κι’ αυτή η γυναίκα πολύ μυστικά, πολύ κρυφά, ασκήθηκε σ’ αυτήν την
κίνηση προς το Χριστό. Ούτε
διαμαρτυρείται για την αρρώστια, ούτε περιγράφει την αρρώστια, δεν κάνει τίποτα
παρά μόνο καταλήγει στο να εμφανιστεί αυτό το μυστικό στοιχείο που έχει πάνω
της δοξολογώντας το Θεό. Καμία άλλη
κουβέντα.
Εκρήγνυται όλη αυτή η εσωτερική κίνηση σε μία δοξολογία
και έρχεται ένα πρώτο βασικό συμπέρασμα μέσα από την πορεία της περικοπής, ότι η βαθειά εσωτερική κίνηση ορίζει τα
πράγματα και τη ζωή μας. Μετά, ο
Χριστός ανταποκρίνεται σ’ αυτή μας την κίνηση, με ένα μυστικό τρόπο, έστω με
μια φωνή: «προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ».
Ο αρχισυνάγωγος όμως είναι αγανακτισμένος που ο Ιησούς
έκανε τη θεραπεία το Σάββατο. Όλοι αυτοί έτσι τα βλέπουν τα πράγματα. Μια ανάλυση, μια λογοκρατία, που είναι
ουσιαστικά μια ακινησία για τη λύση των προβλημάτων του κόσμου. Όλη αυτή η
δεδηλωμένη αναζήτηση με ένα νομικίστικο τρόπο, με λόγια, με εκφράσεις, με
φιλοσοφίες για το τι θα γίνει με τον κόσμο, είναι μια δαιμονιώδης κίνηση που
παλινδρομεί συνεχώς και δεν καταλήγει πουθενά. Μια συνεχής αναζήτηση. Αυτό
κάνει ο περίγυρος. Αυτή η πληθωρική κίνηση του περίγυρου, ουσιαστικά έχει μια
νεκρή ακινησία. Ο κόσμος γύρω βλέπει το θαύμα που κάνει ο Χριστός, χαίρει χωρίς
να προσδιορίζει τι έγινε. Ξέρει ότι κάτι έγινε. Είναι πολύ βαθειά μυστικό
μυστήριο, δεν γνωρίζει.
Το να πεις πως η γνώση της Αγίας Γραφής μπορεί να μας
προστατεύσει από τη δύναμη του κακού είναι μια ακραία αίρεση που εμφανίζεται σε
κάθε εποχή. Η διανοητική γνώση για το Θεό και τον άνθρωπο, για τη διδασκαλία
του Χριστού, για την Εκκλησία και την ιστορία της, είναι καλή και απαραίτητη
για τη χριστιανική ζωή, αλλά με κανένα τρόπο δεν αποτελεί υποκατάστατο της
σχέσης με τον Χριστό και της ενέργειας του Πνεύματός Του σε μας. Όπως
χαρακτηριστικά φαίνεται στην θεραπεία που ακούσαμε σήμερα.
Η Εκκλησία προσδίδει τρόπους και αυτοί οι τρόποι χαράζουν
ένα βαθύ μυστήριο. Λέει μετάνοια, λέει νηστεία, λέει αυτά που λέει. Μέσα σ’
αυτούς τους τρόπους υπάρχει μια ολόκληρη σιωπηλή κίνηση προς τον Χριστό, που
καταργεί οποιαδήποτε διαμαρτυρία, οποιαδήποτε ανάλυση του πως και του γιατί,
του έτσι και του αλλιώς. Και καταλήγει αυτή η κίνηση προς το Χριστό και γίνετε
απλώς μια δοξολογία. Στις χαρές και στις λύπες όλα είναι δοξολογία και ο
Χριστός ανταποκρίνεται μυστικά.
Αυτή λοιπόν η αντιπαραβολή της κίνησης και της ακινησίας
ορίζει πραγματικά και μπορεί πραγματικά να δώσει νόημα στην συνεχώς ταραγμένη
και κινούμενη αναζητούσα εποχή μας. Η ορθόδοξη ζωή έχει αυτήν τη βαθειά κίνηση
και τότε όταν την βρεις και μιλάς και σωπαίνεις είσαι στο Χριστό κοντά. Οπότε
ακολουθείς αυτήν την πορεία ζώντας στην ορθοδοξία, κάνεις αυτή τη βαθειά
σιωπηλή κίνηση από την οποία κρίνεται όλη η ζωή μας και τότε ο Χριστός
ανταποκρίνεται και εμείς πια, δοξολογούμε τον Θεό.
Ευχόμαστε λοιπόν αυτό τον μυστικό τρόπο της αναιρέσεως
της δυναμικής του κόσμου, έτσι να τον ζήσουμε και τότε πραγματικά θα βρούμε το
κάλος των προτάσεων της ορθοδόξου παραδόσεως μας.
Από το π. Παναγιώτη Γκέζο
Πηγές: πατήρ Κωνσταντίνος Στρατηγόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας απλά με κόσμιο τρόπο.