Σελίδες

Τρίτη 29 Μαΐου 2012

Με επιτυχία διοργανώθηκε και ολοκληρώθηκε η «ΣΤ΄ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΙΣ», της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Σχολής της Ι.Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. και Β.




  Την Δευτέρα 28 Μαΐου 2012 και ώρα 8.00 μ.μ. στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Γλυφάδας, πραγματοποιήθηκε η ετήσια Μουσικολογική Εκδήλωση (Στ΄ κατά σειρά), της  Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Σχολής της Ι.Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. και Β.

  Στην εκδήλωση, που ήταν η πρώτη που ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Παύλος  απουσίαζε (αφού ως γνωστόν βρίσκεται στην Ρωσία συνοδεύοντας τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο) εκπροσωπήθηκε από τον Πρωτοσύγκελο της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμανδρίτη π. Αλέξιο Ψωΐνο. Σε αυτήν την εκδήλωση εκτός από τους Κληρικούς και το πλήρωμα της τοπικής Εκκλησίας, ήταν προσκεκλημένοι ιδιαιτέρως, όλοι οι Ιεροψάλτες οι οποίοι διακονούν στα Αναλόγια των Ενοριών, καθώς και οι σπουδαστές της Σχολής  της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Σχολής της  Ιεράς Μητροπόλεως.

  Στην αρχή ακούστηκαν από την Χορωδία της Σχολής της Μητροπόλεως, υπό την διεύθυνση του Διευθυντή της κ. Διονύσιου Ηλιόπουλου τρεις Εισαγωγικοί ύμνοι : Εὐλογητός ει Χριστέ (Ήχος πλ. Δ΄ κατά Τριφωνία), το Απολυτίκιο της Αναλήψεως και Ἄξιον ἐστί (Ήχος Β΄ Γρηγορίου Πρωτοψάλτου).

   Στη συνέχεια ο Διευθυντής της Σχολής έκανε μία εισαγωγική ομιλία για την φετινή εκδήλωση και κάλεσε στο βήμα τον βασικό ομιλητή της φετινής Εκδηλώσεως τον Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρωτοψάλτη και Καθηγητή της Βυζαντινής Μουσικής κ. Αθανάσιο Βουρλή. Το θέμα που ανέπτυξε ήταν : «Το οκτάηχον σύστημα της Βυζαντινής Μουσικής. Ιστορική-Μουσικολογική και Θεολογική Θεώρηση».

   Ο κ. Βουρλής στην ομιλία του αναφέρθηκε στις ρίζες και τις καταβολές του Οκτάηχου συστήματος το οποίο οικοδομήθηκε η Εκκλησιαστική Μουσική, στο οποίο προϋπήρχε τόσο στην αρχαία Ελλάδα όσο και στους λαούς της Μεσογείου γενικότερα. Εισήλθε και υιοθετήθηκε στην Εκκλησία όπως προσέλαβε και άλλα στοιχεία από τον εθνικό κόσμο, που έδωσε όμως εντελώς άλλο περιεχόμενο και θεολογική προοπτική. Με την ανάπτυξη της υμνολογίας και της δογματικής της Εκκλησίας, αναπτύχθηκε και το μουσικό οκτάηχο σύστημα στο οποίο είναι το ένδυμα και το μέσο στο οποίο μπορεί ο πιστός και νους του να βρίσκεται σε εγρήγορση, μαζί με το αντιφωνικό τρόπο ψαλμωδίας των χορών και του κλήρου.

  Το οκτάηχο σύστημα έχει σχέση και με την θεολογία της Εκκλησίας περί της 8ης ημέρας στην οποία πορεύεται η Εκκλησία και αποτυπώνεται στις 8 εβδομάδες του Πεντηκοσταρίου. Σκοπό της λατρείας είναι να μας κάνει ουρανοπολίτες και το μέλος είναι ο τρόπος στο οποίο μπορεί η Εκκλησία να πετύχει τον σκοπό και να κάνει καταληπτό στον πιστό τα ουράνια μυστήρια με απτό τρόπο. Οι αιρετικοί πρώτοι προσπάθησαν (Άρειος και Σέβηρος) και το εισήγαγαν στη λατρεία και η Εκκλησία απάντησε με ορθόδοξο τρόπο κτυπώντας με το ίδιο τους τον τρόπο, τις αιρετικές δοξασίες τους.

     Κλείνοντας ο πανεπιστημιακός καθηγητής  συνοψίζοντας την ομιλία του ανακεφαλαίωσε συνοπτικά αυτά που ανέπτυξε στο κύριος μέρος, τόνισε την ανάγκη για διατήρηση του συστήματος από όλους Κληρικούς Ψάλτες και σπουδαστές. Χαρακτήρισε τόλμη όσοι ασχολούνται σήμερα συστηματικά με την παράδοση της Εκκλησίας και έδωσε συγχαρητήρια για αυτή την εκδήλωση και την προσπάθεια όλων προς αυτή την κατεύθυνση.  

Στη συνέχεια ακολούθησε το κυρίως ακουστικό μέρος της Εκδηλώσεως ως δείγμα σε αυτά που ανέφερε ο κ. Βουρλής στην ομιλία του. Οι ύμνοι που αποδόθηκαν ήταν :

1.    ΉΧΟΣ Α΄ : Πεντηκοστήν εορτάσομεν (Ιδιόμελο της Πεντηκοστής)

2.    ΗΧΟΣ Β΄ : Χαίρετε λαοί και αγαλλιάσθε (Στιχηρό Αίνων)

3.    ΗΧΟΣ Γ΄ : Χαράς τα πάντα πεπλήρωται (Στιχηρό Αίνων)

4.    ΗΧΟΣ Δ΄ : α) Ο Σταυρόν υπομείνας και θάνατον (Στιχηρό Αίνων)

                    β) Λίθος αχειρότημος όρους ( Ειρμός Θ΄ Ωδής κανόνος)

     5. ΗΧΟΣ Πλάγιος του Α΄ : Κύριε, αι γυναίκες έδραμον επί το μνήμα (Στιχηρό Αίνων)

   6. ΗΧΟΣ Πλάγιος του Β΄ : Ο σταυτός σου Κύριε, ζωής και ανάστασις (Στιχηρό Αίνων)

 7. ΗΧΟΣ Βαρύς εναρμόνιος εκ του Γα : Μη της φθοράς διαπείρα κυοφορήσασα (Ειρμός Θ΄ Ωδής του κανόνος).

8. ΗΧΟΣ Πρωτοβαρύς-Πεντάφωνος : α) Δόξα σοι τω δείξαντι το φως (Στίχοι από τη δοξολογία) β) Υμνούμεν σε, ευλογούμεν σε (Στίχοι από τη δοξολογία)

9. ΗΧΟΣ Πλάγιος του Δ΄ : α) Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον και β) Αινείτε αυτόν… (Εκ των Αίνων)

10. Κράτημα Τεριρέμ. (Ήχος Πλάγιος του Δ΄, από το «Θεοτόκε Παρθένε» του Πέτρου Μπερεκέτη (ΙΗ΄ αιώνας).

11. Πάντα χορηγεί το Πνεύμα το άγιον (Ιδιόμελον της Πεντηκοστής).

   Στο τέλος της Εκδηλώσεως ο Πρωτοσύγκελος π. Αλέξιος έκλεισε την εκδήλωση, μεταφέροντας τις ευλογίες του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Παύλου και ευχαριστώντας τον ομιλητή κ. Βουρλή και όλους όσους συνέβαλαν σε αυτή την εκδήλωση. Υπογράμμισε και ο ίδιος την αξία της εκκλησιαστικής μουσικής και την προσπάθεια που κάνει η Μητρόπολη για την διάδοσή της, μέσω της Σχολής που λειτουργεί επί σειρά ετών. Πολλές φορές αναφέρθηκε στην ομιλία του κ. Βουρλή και σε δικές του παλαιότερες ομιλίες , λέγοντας ότι ο πολιτισμός δεν είναι αυτοσκοπός ούτε η Εκκλησία τον θεοποιεί όπως ο κόσμος, αλλά είναι μέσω προς σκοπό και σκοπό κάθε ανθρώπου σε αυτόν τον κόσμο είναι η συνεχής δοξολογία Του Θεού και η συγχώρεση του συνανθρώπου!

   Μετά την σύντομη ομιλία του π. Αλεξίου, απονεμήθηκαν τα πτυχία και τα διπλώματα στους επιτυχόντας σπουδαστές της Σχολής και ψάλθηκε η φήμη του Σεβασμιωτάτου και ύστερα όλοι αποχώρισαν ικανοποιημένοι για αυτά που αποκόμισαν από τη σημερινή Εκδήλωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας απλά με κόσμιο τρόπο.