Με θρησκευτική επισημότητα και μεγαλοπρέπεια τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Ιερού ναού που είναι αφιερωμένος στον Άγιο Λουκά τον Ιατρό Επίσκοπο Συμφερουπόλεως, στο Ναύπλιο το Σάββατο 29 Απριλίου 2017.
Οι εορτασμοί ξεκίνησαν από το απόγευμα της Παρασκευής 28 Απριλίου όπου έγινε η υποδοχή των Ιερών Λειψάνων και τελέσθηκε αρχιερατικός εσπερινός. Κατόπιν έγιναν τα εγκαίνια του μουσείου που είναι αφιερωμένο στον Άγιο Λουκά του Ιατρό.
Ανήμερα των εγκαινίων το Σάββατο 29 Απριλίου ο Αρχιεπίσκοπος Ελλάδος Ιερώνυμος και πλειάδα αρχιερέων τέλεσαν τα εγκαίνια του ναού και την θεία Λειτουργία .
Στην κατάμεστη από πιστούς εκκλησία ο Αρχιεπίσκοπος Ελλάδος τόνισε την αξία της ακολουθίας των εγκαινίων ενός καινούργιου ναού, καθώς και για τον αγώνα που πρέπει να κάνει κάθε χριστιανός προκειμένου να ζει μία ενάρετη ζωή που θα τον ωφελεί πνευματικά τον ίδιο και τους γύρω του.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκε πάρα πολύς κόσμος από την Αργολίδα αλλά κι από άλλα μέρη.
Στην θεία λειτουργία συμμετείχαν οι Μητροπολίτες Σπάρτης Ευστάθιος, Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων, Γλυφάδας Παύλος, Κορίνθου Διονύσιος, Δημητριάδος Ιγνάτιος, Ιλιού και Αχαρνών Αθηναγόρας, Μουάντζα Τανζανίας Ιερώνυμος, Υδρας Σπετσών και Αιγίνης Εφραίμ, Άρτης Καλλίνικος, Αργολίδος Νεκτάριος, καθώς και ο Πρωτοσύγκελος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Αρχιμανδρίτης Συμεών.
Στις 27 Απριλίου 2014 μπήκε ὁ θεμέλιος λίθος. Ὁ Ναός αποπερατώθηκε την άνοιξη του 2017 και με την ευκαιρία της επετείου των 140 χρόνων από τη γέννηση του αγίου Λουκά (27 Ἀπριλίου1877) στις 29 Απριλίου 2017 ο Ιερός Ναός του αγίου Λουκά θα εγκαινιαστεί από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο .
Την ακολουθία των εγκαινίων παρακολούθησαν οι βουλευτές Αργολίδος Γ.Ανδριανός και Γ.Μανιάτης , ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, ο αντιπεριφερειάρχης Αργολίδας Τάσσος Χειβιδόπουλος, ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτρης Κωστούρος, ο Δημαρχος Άργους Μυκηνών Δημήτρης Καμπόσος , ο Δήμαρχος Επιδαύρου Κώστας Γκάτζιος, Ρωσική αντιπροσωπεία που αποτελούνταν από το Δήμαρχο της Κροστάνδης, Δοβλανιούκ Ολεγκ, από τον σύμβουλο του, Καδομτσεβ Ολεγκ και από τον αντιπρόεδρο εξωτερικών σχέσεων της Αγίας Πετρούπολης Καλγκανωφ Βιατσισλαβ, οι περιφερειακοί σύμβουλοι Ελένη Παναγιωτοπούλου Φάνης Στεφανόπουλος και Βασίλης Σιδέρης, αντιδήμαρχοι , δημοτικοί σύμβουλοι και πάρα πολύς κόσμος.
Στην αρχιερατική θεία λειτουργία έψαλε χορός των ιεροψαλτών Αργολίδος με χοράρχη τον Κωνσταντίνο Ρούτουλα
Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος τέλος τίμησε τον Μητροπολίτη Αργολίδος με έναν σταυρό ευλογίας καθώς και τους δωρητές του ναού με το ανώτερο μετάλλιο τιμής της Μητροπόλεως Αργολίδας.
Ο Άγιος έζησε σε μία τραγική περίοδο της Ρωσικής Εκκλησίας. Από πολύ νέος ανακάλυψε κι έζησε το πραγματικό και πνευματικό νόημα της ζωής. Σπούδασε την ιατρική επιστήμη, χειροτονήθηκε ιερέας και επίσκοπος διδάσκοντας, παρηγορώντας, καθοδηγώντας τους ανθρώπους.
Μετά το πέρας της θείας λειτουργίας ο Μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος ξενάγησε τον Αρχιεπίσκοπο Ελλάδος στο μουσείο του Αγίου Λουκά.
Ο Ναός του Αγίου Λουκά
Για την αποπεράτωση του ιερού ναού βοήθησαν πάρα πολλοί άνθρωποι ,μεταξύ αυτών ο πρώην εργολάβος Γ.Λαπαθιώτης ,ο οποίος ήταν κι ο τεχνικός σύμβουλος σε όλα τα έργα, ο πρώην δήμαρχος Ναυπλίου Π.Αναγνωσταράς ,ο οποίος μαζί με τον ιερέα π. Ελευθέριο Μίχο έφεραν σε επαφή τον Ελληνορωσική ς καταγωγής Ιωάννη Σαουλίδη και τα παιδιά του Γεώργιο και Δημήτριο, με τον Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριο ,που ζουν και εργάζονται στην Αγία Πετρούπολη, αλλά έχουν δεσμούς με την Αργολίδα και διακρίνονται για την ευλάβεια και βαθειά τους πίστη, να ανάλαβαν εξολοκλήρου το χρηματικό ποσό για να οικοδομήσουν το Ναό του Αγίου Λουκά. Σημαντική ήταν κι η βοήθεια του πρώην αντιδημάρχου του Δήμου Ναυπλιέων Γιώργου Μπουζαλά που με δικά του μηχανήματα κυρίως αλλά και με του δήμου άνοιξε το σημείο όπου κτίσθηκε ο ναός καθώς και το δρόμο.
Στις 27 Απριλίου 2014 μπήκε ὁ θεμέλιος λίθος. Χρειάστηκαν αρκετοί μήνες για να ξεπεραστούν τα διάφορα γραφειοκρατικά προβλήματα τα έργα άρχισαν τον Ιούνιο του 2015. Ὁ Ναός αποπερατώθηκε την άνοιξη του 2017 και με την ευκαιρία της επετείου των 140 χρόνων από τη γέννηση του αγίου Λουκά (27 Ἀπριλίου1877) στις 29 Απριλίου 2017 ο Ιερός Ναός του αγίου Λουκά εγκαινιάζεται .
Η τελετή των εγκαινίων
Εγκαίνια είναι η τελετή με την οποία καθιερώνεται και καθαγιάζεται ένας ναός και από απλό κτίσμα μεταβάλλεται σε οίκο λατρείας και προσευχής και η τράπεζά του σε ιερό θυσιαστήριο και αγία τράπεζα. Άλλωστε η ίδια η λέξη εγκαίνια φανερώνει πως ένα πράγμα από παλαιό γίνεται καινούργιο και από μη ιερό, άγιο. Η καινούργια αυτή διάσταση όσον αφορά το ναό είναι ολοκάθαρη σ’ όλες τις ευχές και τα τροπάρια της ακολουθίας. Χωρίς εγκαίνια δεν είναι δυνατή η τέλεση κανενός μυστηρίου παρά μόνο με τη χρήση του Αντιμηνσίου, λινού δηλ. υφάσματος, που μπορεί να αντικαταστήσει την αγία Τράπεζα μέχρι να γίνουν κανονικά τα εγκαίνια, αφού σ’ αυτό υπάρχουν τμήματα λειψάνων αγίων. Εκείνο όμως που έχει σημασία είναι πως η εκκλησία από τη στιγμή που έπαψε να καταφεύγει στις κατακόμβες και να προσφέρει την αναίμακτη θυσία επάνω στους τάφους των μαρτύρων, άρχισε να καθιερώνει ναούς και μάλιστα με μεγαλοπρεπείς τελετές, όπως μας πληροφορεί ο ιστορικός Ευσέβιος. Ήταν πανηγύρι τα εγκαίνια τότε, όπως ακριβώς και σήμερα. Πνευματικό πανηγύρι που στηρίζεται στην πίστη του λαού, αλλά και τη ζωντανή παράδοση της Εκκλησίας. Τα εγκαίνια είναι οπωσδήποτε συνδεδεμένα με τη σημασία που δίνει η Εκκλησία στο Ναό ως λειτουργικό χώρο και οίκο προσευχής του λαού αφ’ ενός και αφ’ ετέρου με τη σημασία που δίνει στον άνθρωπο ως λειτουργικό ον και προσωπικότητα με σκοπό τον αγιασμό και τη θέωση. Η καθιέρωση του Ναού γίνεται από τον Αρχιερέα, που είναι τύπος του Χριστού, με την εξής σειρά και τάξη, ενώ για την όλη τελετή χρησιμοποιούνται αρκετά υλικά στοιχεία, όπως κερί καθαρό, μαστίχη, σμύρνα, θυμίαμα, λείψανα μαρτύρων, άγιο μύρο, μαρμαροσάπουνα, ροδόσταμο, κρασί, κατασάρκιο της αγίας Τραπέζης, Αντιμήνσια κ.α.
Η λιτανεία των Ιερών λειψάνων
Το απόγευμα της προηγούμενης ημέρας, ο Αρχιερέας μεταφέρει στον Ι. Ναό που πρόκειται να εγκαινιασθεί τα ιερά λείψανα, τα οποία εναποθέτει σ’ ένα άγιο Δισκάριο, πάνω στην Αγία Τράπεζα. Το πρωί αφού τελειώσει ο όρθρος, με την ψαλμωδία σχετικών τροπαρίων γίνεται τριπλή περιφορά γύρω από το Ναό. Ο Αρχιερέας ντυμένος με λευκή στολή, σύμβολο της καθαρότητας και της αγνότητας, με ιερό δέος φέρει στο κεφάλι του τον ειδικό δίσκο με τα άγια λείψανα σκεπασμένα με το ίδιο κάλυμμα που σκεπάζονται τα θεία δώρα. Μετά την τοποθέτηση των ιερών λειψάνων στη θέση που προαναφέραμε, ο Αρχιερεύς παίρνει το δοχείο με την κηρομαστίχη και τα αρώματα, που συμβολίζουν τα μύρα με τα οποία ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας άλειψε το σώμα του Κυρίου, και τα εκχύνει στην οπή της αγίας Τραπέζης για τη στερέωση του ανεγειρομένου Τάφου. Κατόπιν τοποθετείται η πλάκα στην οπή της αγίας Τραπέζης, ενώ ψάλλονται δύο ωραίοι ψαλμοί ο 142ος «Υψώσω σε ο Θεός μου, ο Βασιλεύς μου, και ευλογήσω το όνομά σου εις τον αιώνα» σαν ευχαριστία και ανάμνηση των θαυμασίων του Θεού, και ο 22ος «Κύριος ποιμαίνει» με…», που υμνεί τη φιλανθρωπία του Θεού.
Αγία Τράπεζα
Μετά την κάθαρση της αγίας Τραπέζης για τους λόγους που αναφέραμε, ραντίζει ο Αρχιερεύς το ιερό θυσιαστήριο με ροδόσταμο, με το οποίο κάνουμε την Τράπεζα να ευωδιάζει και όπως λέει ο Καβάσιλας, μ’ αυτό δείχνουμε πως «φέραμε όλα όσα είναι απαραίτητα για να συμπληρώσουν την ανθρώπινη ζωή, δηλαδή φέραμε κι από τα αναγκαία κι από τα ευχάριστα κι απ’ αυτά κάναμε τη θυσία μας». Κατόπιν όπως και μετά το Βάπτισμα ακολουθεί η Χρίση με το άγιο μύρο, το οποίο φέρνει τη χάρη του Θεού στη γη. Το μύρον είναι η δύναμη του θυσιαστηρίου. Δύναμη που ενεργοποιείται, όπως τονίζει ο Καβάσιλας, με την παρουσία και τη χάρη των ιερών λειψάνων για τα οποία αναφέραμε πριν. Αφού επλύθη (εβαπτίσθη), εμυρώθη η αγία Τράπεζα, τώρα ήλθε η ώρα να βάλει τα καλά της. Αρχικά στην κάθε μια από τις τέσσερεις της γωνίες τοποθετείται ένα κομμάτι λινό ύφασμα στο οποίο είναι αγιογραφημένος κι ένας Ευαγγελιστής, επειδή η αγία Τράπεζα εικονίζει όλη την Εκκλησία στη στερέωση της οποίας συνέβαλαν οι Ευαγγελιστές, με τα Ευαγγέλιά τους. Κατόπιν τυλίγεται σταυροειδώς στην αγία Τράπεζα το πρώτο ένδυμα το λεγόμενο κατασάρκιο, σύμβολο της σινδόνης με την οποία τυλίχθηκε το σώμα του Χριστού.
Στη συνέχεια τοποθετείται ο επενδύτης, ή αγία ενδυτή ή τραπεζόφορον κατά τον Συμεών Θεσσαλονίκης. Είναι το βασικό άμφιο της αγίας Τραπέζης, πολυτελές σύμβολο δόξης κατά τον Συμεών, αφού κατά τον ίδιο η αγία Τράπεζα «τάφος εστι και θρόνος του Ιησού». Τέλος τοποθετείται το λεγόμενο ειλητό, το οποίο εισήχθη στους βυζαντινούς χρόνους και αργότερα αντικατεστάθη από το γνωστό Αντιμήνσιο. Λέγεται πως το ειλητό δηλώνει το σουδάριο το οποίο έφερε ο Χριστός στο κεφάλι Του το χρόνο που βρισκόταν στο μνημείο και συμβολίζει την υπέρ ημών νέκρωση και Ανάσταση του Κυρίου. Επάνω σ’ αυτό τοποθετείται το ιερό Ευαγγέλιο και η τελετή τελειώνει με τη μύρωση και θυμίαση όλου πια του Ναού. Οι ευχές δε που διαβάζονται στο τέλος είναι γεμάτες ευχαριστία στο Θεό και παράκληση να γεμίζει με δόξα, αγιασμό και χάρη το νέο θυσιαστήριο έτσι ώστε πάνω σ’ αυτό να μεταβάλλεται η αναίμακτη θυσία σε σώμα και αίμα Χριστού και να αγιάζεται ο λαός του Θεού με τη συμμετοχή του σ’ αυτό το μυστήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου