του π. Αντωνίου Χρήστου
Αγαπητοί Αναγνώστες φτάσαμε με τη χάρη Του Θεού, στα πρόθυρα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Δυστυχώς στις μέρες μας αυτή η περίοδος από την πλειοψηφία των πιστών δεν αντιμετωπίζεται με χαρά και ευλογημένη προσμονή! Πολλές φορές δυστυχώς αντιμετωπίζεται ως ένα αναγκαίο «κακό» και πολλοί πιστοί μετρούνε μέρες μέχρι το Πάσχα για να ξαναφάμε κρέας, όπως ακριβώς οι κατάδικοι στις φυλακές για να αποφυλακιστούν! Είναι σωστό αυτό; Μήπως κάτι δεν έχουμε καταλάβει και εκτίμηση σωστά; Γι αυτό το λόγο γίνεται αυτό το άρθρο, για να δούμε το βάθος και να εκτιμήσουμε την πνευματική ωφέλεια και αξία της ψυχοσωματικής άσκησης αυτής της περιόδου! Ας ξεκινήσουμε λοιπόν και εσείς όπως πάντα ακολουθήστε μας ως το τέλος…
Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι γεγονός ότι αποτελεί την πιο κατανυκτική και ιερή περίοδο της εκκλησιαστικής ζωής. Αποτελεί μια πορεία προετοιμασίας για τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδος και ιδιαιτέρως το πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού! Όποιος την ακολουθήσει και την τηρήσει όπως πρέπει θα διαπιστώσει ότι είναι μια ευλογημένη ευκαιρία για πνευματική ανανέωση και επιστροφή στον δρόμο και το θέλημα Του Θεού. Ο σκοπός της δεν είναι απλώς η σωματική νηστεία, όπως δυστυχώς στη πράξη το έχουμε μετατρέψει κατά το δοκούν κάποιοι σύγχρονοι Χριστιανοί! Όποιος όμως κοιτάξει βαθύτερα και ουσιαστικότερα θα καταλάβει ότι αποσκοπεί στην ολοκληρωτική μεταμόρφωση του ανθρώπου μέσω της προσευχής, της μετάνοιας, της ελεημοσύνης και της συμμετοχής στα μυστήρια και της πυκνές Ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας μας.
Η αυστηρή νηστεία και η εγκράτεια είναι το κύριο χαρακτηριστικό της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Όλες οι άλλες νηστείες όπως των Χριστουγέννων ή του Δεκαπενταυγούστου και των Αγίων Αποστόλων είναι σαφέστατα είναι πιο ελαφρές και ήπιες. Με τον όρο νηστεία όμως δεν εννοούμε μόνο μια απλή διατροφική αλλαγή έστω και αυστηρή, αλλά μια πνευματική άσκηση που μας βοηθά να υποτάξουμε τις σωματικές επιθυμίες και να κατευθύνουμε τον νου και την καρδιά μας προς τον Θεό, την πηγή και τον χορηγό της πραγματικής ελευθερίας. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει ότι η αληθινή νηστεία δεν είναι μόνο η αποχή από συγκεκριμένες τροφές, αλλά και η αποχή κυρίως από τα πάθη, την κακία και την αμαρτία μας. Η εγκράτεια στην τροφή μας (τόσο σε είδος όσο και σε ποσότητα) διδάσκει πειθαρχία και αυτοκυριαρχία, αρετές που είναι απαραίτητες και αυτονόητες για την ουσιαστική πνευματική ζωή.
Η περίοδος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής μας καλεί εκτός από νηστεία και σε πορεία βαθιάς μετάνοιας. Ο πιστός καλείται να στραφεί και να εξετάσει τον εαυτό του, να αναγνωρίσει τα λάθη του και να ζητήσει το έλεος του Θεού μέσω του μυστηρίου της Ιεράς Εξομολόγησης. Εμείς συνήθως αφήνουμε στο απυρόβλητο τον ευατό μας και ασχολούμαστε με τα σφάλματα και τις αμαρτίες των άλλων! Οφείλουμε να καταλάβουμε ότι η αληθινή μετάνοια δεν είναι μια στιγμιαία συναισθηματική κατάσταση, αλλά ένας συνεχής τρόπος ζωής. Η επιστροφή στον Θεό μέσω της εξομολόγησης φέρνει ειρήνη και εσωτερική ηρεμία στον έσω άνθρωπο, καθώς ο πιστός καταβάλλει προσπάθειες να απαλλαγεί το βάρος της αμαρτίας και λαμβάνει στη συνέχεια πλούσια τη χάρη Του Θεού.
Η προσευχή επίσης είναι ο πυρήνας της πνευματικής ζωής, ιδιαίτερα τώρα κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Οι Ιερές Ακολουθίες όπως των Χαιρετισμών, του Μεγάλου Κανόνα, οι Κατανυκτικοί Εσπερινοί και η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων αποτελούν μοναδικές ευκαιρίες κατάνυξης και εμβάθυνσης στην πίστη. Μέσα από αυτές τις ομαδικές αλλά και κατά μόνας προσευχές, η ψυχή του πιστού αναπαύεται, λαμβάνει δύναμη και οδηγείται σε στενότερη επί-κοινωνία με τον Θεό.
Ένας άλλος σημαντικός πνευματικός αγώνας, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι η άσκηση της αρετής της ελεημοσύνης. Η νηστεία δεν έχει καμία ουσιαστική αξία εάν δεν συνοδεύεται από έμπρακτη αγάπη και φιλανθρωπία προς τον συνάνθρωπο. Ο Χριστός μας δίδαξε ότι η αγάπη είναι η ανώτερη αρετή και ότι η ελεημοσύνη είναι ένας τρόπος να εκφράσουμε την αγάπη μας προς τον Θεό, βοηθώντας τους αδελφούς μας (τις εικόνες Του Θεού, που έχουν ανάγκη.
Η Θεία Κοινωνία είναι η κορύφωση της πνευματικής μας πορείας κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Ο πιστός προετοιμάζεται μέσω της νηστείας, της μετάνοιας και της προσευχής για να δεχθεί το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Αυτή η ένωση με τον Θεό προσφέρει ζωή, χάρη και φωτισμό στην ψυχή, καθιστώντας τον πιστό μέτοχο του σχεδίου Οικονομίας Του Κυρίου.
Κλείνοντας το άρθρο μας η Μεγάλη Τεσσαρακοστή δεν είναι ένας απλός θρησκευτικός θεσμός, αλλά μια ευκαιρία για ουσιαστική πνευματική αναγέννηση και καλυτέρευση. Είναι μια αξιόλογη περίοδος που μας καλεί να αγωνιστούμε εναντίον των παθών μας, να ανανεώσουμε την πίστη μας και να προετοιμαστούμε για τη μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδοξίας, το Άγιο Πάσχα. Αν βιώσουμε αυτήν την περίοδο με επίγνωση και ειλικρινή μετάνοια, θα γευθούμε την αληθινή χαρά της Ανάστασης, τόσο στη ζωή μας όσο και στην αιωνιότητα. Ας λοιπόν ανατρέξουμε με χαρά να τηρήσουμε ότι προβλέπεται από την Εκκλησία μας και με την βοήθεια του πνευματικού μας να αγωνιστούμε με παρρησία και προθυμία!
Σας εύχομαι ΚΑΛΟ ΣΤΑΔΙΟ! Αμήν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου