- πηγη:
- agioritikovima
Συνέντευξη στον Μάνο Χατζηγιάννη-Μέρος Α΄
"Η οξύτατη οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και τέσσερα χρόνια την πατρίδα μας, άνοιξε νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Εκκλησίας – Αριστεράς" τόνισε μιλώντας αποκλειστικά στο "ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ"ο Μητροπολίτης Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας,Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Παύλος.
Στο πρώτο μέρος της πολύ ενδιαφέρουσας συνέντευξής του ο Μητροπολίτης Παύλος σχολιάζει επίσης το θέμα του νεκροταφείου λέγοντας "δώδεκα χρόνια ακούω για καινούργιο κοιμητήριο αλλά δυστυχώς κοιμητήριο δεν βλέπω", αποκαλύπτει πως δέχθηκε πιέσεις από πολιτικό πρόσωπο για να παραιτηθεί από την προεδρία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, ομολογεί πως η Μητρόπολη έχει φθάσει στα όριά της σχετικά με την πολυποίκιλη βοήθεια προς τους αδύναμους συμπολίτες μας, τοποθετείται αναφορικά με το θέμα των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας λέγοντας πως "η κοινωνία δεν είναι ώριμη για το μεγάλο βήμα" και τέλος τονίζει πως η έξοδος από την κρίση είναι η έξοδος της μετανοίας.
Ακολουθεί το πρώτο μέρος της συνέντευξης:
1-Σεβασμιώτατε, η πρώτη του Δεκέμβρη αποτέλεσε την ημέρα που συμπληρώσατε 12 χρόνια ποιμαντορίας στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης, Βάρης. Τι έχετε να θυμάστε όλα αυτά τα χρόνια; Περισσότερες οι χαρές ή οι στενοχώριες;
Απ.:Δοξολογώ το Θεό, που με τη χάρη Του και με την ευλογία του Παναγίου Πνεύματος χειροτονήθηκα επίσκοπος στην νεοπαγή Μητρόπολη Γλυφάδας Ελληνικού Βούλας Βουλιαγμένης και Βάρης. Είμαι ευγνώμων.
Ενθυμούμαι και τις χαρές και τις στενοχώριες. Οι στενοχώριες με διδάσκουν και χαλυβδώνουν την πίστη και την υπομονή.
Τα αιτήματα των πιστών αναρίθμητα και ενίοτε άλυτα. Μόνον εάν ο Θεός επέμβει, θα δώσει τη λύση.
Ενθυμούμαι και τις χαρές και τις στενοχώριες. Οι στενοχώριες με διδάσκουν και χαλυβδώνουν την πίστη και την υπομονή.
Τα αιτήματα των πιστών αναρίθμητα και ενίοτε άλυτα. Μόνον εάν ο Θεός επέμβει, θα δώσει τη λύση.
2 Σε τοπικό επίπεδο δημιουργήθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα ένα σοβαρό θέμα. Αφορά στο νεκροταφείο και την απόφαση πως είναι παράνομο. Τι πιστεύετε εσείς;
Απ.: Η Γλυφάδα, είναι γεγονός ότι δεν διαθέτει πλέον Κοιμητήριο. Ποιμένω την μητρόπολη Γλυφάδας δώδεκα χρόνια και όλα αυτά τα χρόνια ακούω για καινούργιο κοιμητήριο αλλά δυστυχώς κοιμητήριο δεν βλέπω.
Ελπίζω η δημοτική αρχή υπό τον δήμαρχο κ. Γιώργο Παπανικολάου να βρεί λύση στο μεγάλο αυτό θέμα, αφού ακούω ότι υπάρχουν προτάσεις για το χώρο. Το ζητούμενο είναι ότι θέλουμε νεκροταφείο. Δεν μας ενδιαφέρει που θα είναι, αρκεί να είναι νόμιμο και βεβαίως εντός της Μητροπόλεως μας.
Ελπίζω η δημοτική αρχή υπό τον δήμαρχο κ. Γιώργο Παπανικολάου να βρεί λύση στο μεγάλο αυτό θέμα, αφού ακούω ότι υπάρχουν προτάσεις για το χώρο. Το ζητούμενο είναι ότι θέλουμε νεκροταφείο. Δεν μας ενδιαφέρει που θα είναι, αρκεί να είναι νόμιμο και βεβαίως εντός της Μητροπόλεως μας.
3/ Αναλάβατε την προεδρία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και σε σύντομο χρονικό διάστημα παραιτηθήκατε. Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν; Πρόκειται για "αμαρτωλή" ιστορία;
Απ.:Δυστυχώς έμαθα πάρα πολλά αρνητικά από την ολιγόμηνη παραμονή μου στο τιμόνι του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και με αυτά τα αρνητικά στοιχεία, δεν μπορεί να επιτελέσει το έργο του ανεπηρέαστα, διότι είναι ανακατεμένοι οι πολιτικοί. Ο νοών νοείτω.
Πρέπει ακόμη να σας πω ότι δέχθηκα πιέσεις από πολιτικό πρόσωπο για να παραιτηθώ. Φυσικά καθηκόντως ενημέρωσα την κεντρική διοίκηση του Ερυθρού Σταυρού στη Γενεύη για τα συμβαίνοντα στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό.
4/Στην Μητρόπολη σας διακρίνει κανείς έντονη δραστηριοποίηση σχετικά με το θέμα των αιρέσεων. Βλέπουμε βέβαια ανα τακτά χρονικά διαστήματα διάφορες ομάδες άλλοτε να κάνουν σεμινάρια γιόγκα, άλλοτε συγκεντρώσεις σε παραλίες, άλλοτε "εναλλακτικά φεστιβάλ" κλπ. Πως τα σχολιάζετε;
Απ. Στη μητρόπολή μας έχουμε αναπτύξει έντονη αντιαιρετική δράση. Με συχνά σεμινάρια ενημερώνουμε τους ενορίτες μας για τις πλάνες των αιρέσεων και των παραθρησκειών, οι οποίες κινούνται έξω από τα όρια της Ορθοδόξου Πίστεως, πολλές φορές με τρόπο δυσδιάκριτο, ύπουλο και επικίνδυνο.
Ως μέλος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων, είχα την τιμή να προεδρεύσω της “ΚΣΤ’ Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης Εντεταλμένων Ορθόδοξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας” υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Εκεί επισημάνθηκε ότι στην εποχή μας, μία ποικιλία νεογνωστικών, αποκρυφιστικών, συγκρητιστικών και νεοεποχίτικων δοξασιών προσπαθεί να αντικαταστήσει σε διάφορα επίπεδα την εκκλησιαστική Χριστολογία, με διδαχές ποικίλες και ξένες, απολύτως ασυμβίβαστες με την ευαγγελική μαρτυρία και το Ορθόδοξο φρόνημα. Μεταξύ των συμπερασμάτων της Συνδιάσκεψης ήταν και η ανάγκη αντίστασης στην πλάνη των αιρέσεων και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η Μητρόπολή μας.
Ως μέλος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων, είχα την τιμή να προεδρεύσω της “ΚΣΤ’ Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης Εντεταλμένων Ορθόδοξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας” υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Εκεί επισημάνθηκε ότι στην εποχή μας, μία ποικιλία νεογνωστικών, αποκρυφιστικών, συγκρητιστικών και νεοεποχίτικων δοξασιών προσπαθεί να αντικαταστήσει σε διάφορα επίπεδα την εκκλησιαστική Χριστολογία, με διδαχές ποικίλες και ξένες, απολύτως ασυμβίβαστες με την ευαγγελική μαρτυρία και το Ορθόδοξο φρόνημα. Μεταξύ των συμπερασμάτων της Συνδιάσκεψης ήταν και η ανάγκη αντίστασης στην πλάνη των αιρέσεων και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η Μητρόπολή μας.
5/Σε κοινωνικό επίπεδο η Μητρόπολη Γλυφάδας κάνει μεγάλη προσπάθεια για να βοηθήσει όσους έχουν πραγματική ανάγκη. Πέραν από τα συσσίτια, έχετε καταρτίσει προγράμματα για ανέργους, είστε πάντοτε κοντά στην τρίτη ηλικία, στους ασθενείς και άλλα πολλά. Πόσο δύσκολο είναι όμως σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς να ανταποκριθεί η Εκκλησία στο έργο της φιλανθρωπίας;
Απ.: Η Μητρόπολή μας με όλες της τις δυνάμεις προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να βοηθά τους αδύναμους.Δυστυχώς οι συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη, ολοένα και αυξάνονται με αποτέλεσμα να έχουμε φθάσει στα όριά μας και να δίνουμε αγώνα ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτή τη δύσκολη αποστολή.
Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των συμπολιτών μας που συνδράμει στο φιλανθρωπικό έργο της μητροπόλεως. Παρ΄ όλα αυτά με την ευλογία του Κυρίου μας και με τις εναπομείνασες δυνάμεις μας συνεχίζουμε το δύσκολο αλλά θεάρεστο αυτό έργο. Η Μητρόπολη είναι κέντρο αστέγων, μεταναστών, λαθρομεταναστών, ναρκομανών και άλλων ιδιαιτέρως αδύναμων κοινωνικών ομάδων, με αποτέλεσμα να επιτείνεται το πρόβλημα. Όμως επαναλαμβάνω: με τη δύναμη του Κυρίου μας πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε.
Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των συμπολιτών μας που συνδράμει στο φιλανθρωπικό έργο της μητροπόλεως. Παρ΄ όλα αυτά με την ευλογία του Κυρίου μας και με τις εναπομείνασες δυνάμεις μας συνεχίζουμε το δύσκολο αλλά θεάρεστο αυτό έργο. Η Μητρόπολη είναι κέντρο αστέγων, μεταναστών, λαθρομεταναστών, ναρκομανών και άλλων ιδιαιτέρως αδύναμων κοινωνικών ομάδων, με αποτέλεσμα να επιτείνεται το πρόβλημα. Όμως επαναλαμβάνω: με τη δύναμη του Κυρίου μας πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε.
6/Παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μια προσπάθεια προσέγγισης της Εκκλησίας και από τα κόμματα της Αριστεράς, τα οποία επί χρόνια διατηρούσαν αρνητική στάση. Παρόλα αυτά επιμένουν στον διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους. Που πιστεύετε πως οφείλετε αυτή η προσέγγιση και τι θα συνέβαινε αν γινόταν πράξη ο διαχωρισμός;
Απ.:Η οξύτατη οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και τέσσερα χρόνια την πατρίδα μας, άνοιξε νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Εκκλησίας – Αριστεράς. Είναι πολύ νωρίς για να απαντήσουμε ως Εκκλησία, που θα οδηγήσει αυτή η διαδικασία προσέγγισης.
Τώρα, όσον αφορά τον διαχωρισμό:H Εκκλησία, ως Θεοΐδρυτος οργανισμός, δεν αντλεί τη δύναμή της από την Πολιτεία. Εκτιμώ όμως πως σήμερα δεν είναι ώριμες οι συνθήκες για να προχωρήσει ο λεγόμενος «χωρισμός Κράτους – Εκκλησίας». Η κοινωνία θα έλεγα δεν είναι ώριμη για το μεγάλο βήμα.
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι οι διακριτοί ρόλοι των δύο θεσμών, με μελετημένες κινήσεις μπορούν να λάβουν άλλη μορφή.
Τώρα, όσον αφορά τον διαχωρισμό:H Εκκλησία, ως Θεοΐδρυτος οργανισμός, δεν αντλεί τη δύναμή της από την Πολιτεία. Εκτιμώ όμως πως σήμερα δεν είναι ώριμες οι συνθήκες για να προχωρήσει ο λεγόμενος «χωρισμός Κράτους – Εκκλησίας». Η κοινωνία θα έλεγα δεν είναι ώριμη για το μεγάλο βήμα.
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι οι διακριτοί ρόλοι των δύο θεσμών, με μελετημένες κινήσεις μπορούν να λάβουν άλλη μορφή.
7/Δεν έχετε διστάσει πολλές φορές να επικρίνετε τις αρχές τόσο σε τοπικό όσο και σε κυβερνητικό επίπεδο. Θεωρείτε πως η Εκκλησία πρέπει να έχει λόγο και τι χρειάζεται να κάνουν οι εξουσιαστές για να βγούμε από τη στενωπό;
Απ. Η Εκκλησία, είναι αναπόσταστο κομμάτι της κοινωνίας μας και δικαιούται να έχει λόγο στα προβλήματα που απασχολούν τον λαό. Λόγος Πίστεως και Ελπίδας, λόγος που οδηγεί στην έξοδο από την κρίση, γιατί υπάρχει διέξοδος από την κρίση αυτή. Είναι η διέξοδος της μετανοίας. Καί ως λαός, και ως άρχοντες αλλά και προσωπικά ο καθένας αν μετανοήσουμε, ο Θεός, που είναι η δύναμις μας, θα συντομεύσει το χρόνο της δοκιμασίας μας.
Ως επίσκοπος είμαι υποχρεωμένος, απέναντι στο ποίμνιό μου, να διατρανώνω πάντα την αλήθεια σε όλη την έκφανσή της. Η αλήθεια ελευθερώνει τον άνθρωπο όπως διακήρυττε ο Κύριός μας.
Ως επίσκοπος είμαι υποχρεωμένος, απέναντι στο ποίμνιό μου, να διατρανώνω πάντα την αλήθεια σε όλη την έκφανσή της. Η αλήθεια ελευθερώνει τον άνθρωπο όπως διακήρυττε ο Κύριός μας.
Αύριο θα δημοσιευτεί το δεύτερο μέρος της συνέντευξης..
.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου