Ολόκληρη η εβδομάδα από το
άγιο Πάσχα μέχρι την επομένη Κυριακή, δηλαδή, την Κυριακή του Θωμά, λέγεται «διακαινήσιμος».
Γιατί ονομάζεται έτσι;
Στην παλαιά εποχή στην Εκκλησία υπήρχε η τάξη των Κατηχουμένων, όσων δηλ. προέρχονταν από τους ειδωλολάτρες ή τους Ιουδαίους και διδάσκονταν τις αλήθειες της χριστιανικής πίστεως για να γίνουν μέλη της με το μυστήριο του Βαπτίσματος.
Το Βάπτισμα δεν ήταν τότε ατομικό ή οικογενειακό γεγονός, όπως
σήμερα, αλλά γεγονός που αφορούσε το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό οι Κατηχούμενοι βαπτίζονταν ομαδικά κατά τη νύχτα του
Μ. Σαββάτου προς την Κυριακή του Πάσχα. Με
το βάπτισμα στο νερό ο «παλαιός άνθρωπος», ο άνθρωπος της αμαρτίας με τη χάρη
του Αγίου Πνεύματος πεθαίνει και γεννιέται ο νέος, ο ανακαινισμένος, ο
καινούριος που ζει την αναγέννηση, την ανανέωση.
Η εβδομάδα που ακολουθούσε το Πάσχα
ονομάζεται «διακαινήσιμος» γι’ αυτό το γεγονός της ανακαινίσεως. Επειδή οι
βαπτισμένοι ολόκληρη την εβδομάδα φορούσαν λευκά φορέματα ονομάζεται και «λευκή
εβδομάδα».
Οι εφτά ημέρες της
διακαινησίμου εβδομάδας θεωρούνται ως «μία» ημέρα, όπως η Κυριακή του Πάσχα. Οι
πιστοί σύμφωνα με τον 66ο Κανόνα της Έκτης Οικουμενικής Συνόδου
πρέπει να τη γιορτάζουν με πνευματική ευφροσύνη, δηλ. ψάλλοντας ψαλμούς και
ύμνους, όχι με χορούς και διασκεδάσεις, συμμετέχοντας όλη την εβδομάδα στη
λατρεία της Εκκλησίας κοινωνώντας καθημερινά, αν και την προηγουμένη ημέρα
έφαγαν αρτύσιμα φαγητά, συναναστάμενοι με τον αναστημένο Κύριο.
Κατά τη δικαινήσιμο εβδομάδα τρώμε κρέας και την Τετάρτη και την
Παρασκευή. Ο πένθιμος χαρακτήρας της νηστείας δεν έχει θέση στο γεγονός της
Αναστάσεως του Χριστού. «Κατά δε την εβδομάδα της Διακαινησίμου ακινδύνως
κρεωφαγήσομεν (να τρώμε κρέας) κατά την αυτής Τετράδα και Παρασκευή· ως
μία γαρ λογίζεται Κυριώνυμος το επταήμερο τούτο διάστημα».
Κατά τη διακαινήσιμο εβδομάδα ψέλνεται καθημερινά η ακολουθία
του Πάσχα χωρίς το «Δεύτε λάβετε φως», που είναι μεταγενέστερη συνήθεια και που
δεν αναφέρεται στα έντυπα Πεντηκοστάρια. Η ακολουθία αυτή έγινε κατά μίμηση της
ακολουθίας του «αγίου φωτός» του ναού του Παναγίου Τάφου των Ιεροσολύμων.
Και γιατί γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη «Διακαινήσιμο» εβδομάδα;
Πολλοί απαντούν. Για λόγους ιστορικούς.
Η Εκκλησία δεν ζει όμως με το παρελθόν. Ο λόγος του εορτασμού
είναι καθαρά πνευματικός. Ποιός; Επειδή λόγω των αμαρτιών μας μολύνουμε τον
λευκό χιτώνα του βαπτίσματος χρειαζόμαστε με τη μετάνοια εξαγιασμό. Χρειάζεται
πάλι να γίνουμε ναός του Αγίου Πνεύματος.
Όπως λέει ο απ. Παύλος «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ. 6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια, αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε, αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, « και αφού αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την καινούρια ζωή».
Όπως λέει ο απ. Παύλος «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ. 6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια, αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε, αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, « και αφού αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την καινούρια ζωή».
Ή όπως ψάλλει ένας άλλος ύμνος: «Επίστρεψε στον εαυτό σου
άνθρωπε! Γίνε καινούριος, αντί παλιός και γιόρταζε τα εγκαίνια (την ανανέωση)
της ψυχής σου. Όσο είναι καιρός η ζωή σου ας αναγεννηθεί».
Η «διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για τους πιστούς αφορμή
πνευματικής καρποφορίας και καλής αλλοιώσεως.
Α. Χ.
Η ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Ολόκληρη η αναστάσιμη εβδομάδα
από το Άγιο Πάσχα μέχρι την επομένη Κυριακή, δηλαδή, την Κυριακή του Θωμά, λέγεται
«Διακαινήσιμος», γιατί συμβολίζει την πνευματική μας ανακαίνιση.
Οι εφτά
ημέρες της διακαινησίμου εβδομάδας θεωρούνται ως «μία» ημέρα, όπως η Κυριακή
του Πάσχα. Οι πιστοί πρέπει να τη γιορτάζουν με πνευματική ευφροσύνη, δηλ.
ψάλλοντας ψαλμούς και ύμνους, συμμετέχοντας όλη την εβδομάδα στη λατρεία της
Εκκλησίας κοινωνώντας καθημερινά, αν και την προηγουμένη ημέρα έφαγαν αρτύσιμα
φαγητά, αναστημένοι μαζί με τον Κύριο.
Στο Άγιο Όρος, ο προσκυνητής
νιώθει το γιορτινό και χαρμόσυνο κλίμα της Ανάστασης του Κυρίου, συμμετέχοντας
στις λιτανείες των Ιερών Εικόνων που γίνονται σε κάθε μοναστήρι. Το «Χριστός
Ανέστη» ακούγεται παντού και οι καμπάνες χτυπούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα,
μεταφέροντας την χαρμόσυνη είδηση της Αναστάσεως όλη τη Διακαινήσιμο Εβδομάδα.
Η πιο σημαντική λιτανεία είναι
αυτή της Ιεράς Εικόνας του Άξιον Εστί στις Καρυές (τη Δευτέρα του
Πάσχα), όπου η αγία εικόνα της Παναγίας μπαίνει σε κάθε κελί των Καρυών. Την
επόμενη μέρα γίνεται η αντίστοιχη λιτανεία προς το Πρωτάτο, της Ιεράς Εικόνας της Φοβερής
Προστασίας της γειτονικής Ιεράς Μονής
Κουτλουμουσίου.
Επίσης, την Τρίτη του Πάσχα,
γίνεται η λιτανεία της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας
Πορταϊτισσας στην Ιερά Μονή Ιβήρων.
Αντίστοιχες λιτανείες γίνονται σε
όλα τα αγιορείτικα μοναστήρια με πανηγυρικό χαρακτήρα.
Πιο κάτω, εικόνες από τις
λιτανείες στις Καρυές, την Ιερά Μονή Ιβήρων και την Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας.
Από ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου